För tredje året i rad har Trafikverket delat ut priset ”Årets miljöinnovatör”, ett pris som handlar om att uppmuntra personer som tänker nytt, brinner för att arbeta med hållbar samhällsutveckling och som gjort något som minskat miljö- och klimatpåverkan.
Årets miljöinnovatör om resan mot en fossilfri maskinflotta
RIVNING Amanda Borneke har tilldelats priset som Årets miljöinnovatör av Trafikverket. I en intervju berättar hon om hur CS Riv & Håltagning i Göteborg arbetat för att minska klimatpåverkan från sin maskinflotta.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Årets vinnare är Amanda Borneke, kvalitets- och miljöledare på rivningsföretaget CS Riv & Håltagning i Göteborg.
Hon uppmärksammas bland annat för sitt arbete med att sänka klimatpåverkan från företagets maskinflotta. Till exempel har utsläppen sänkts med 40-90 procent för företagets kompaktlastare och rivningsrobotar och 15 procent för deras grävmaskiner sedan 2018.
Enligt Amanda Borneke har varje maskintyp sin egna omställningsresa och det handlar om olika sänkningar för olika maskintyper, genom val av drivmedel och hydrauloljor.
Mätningarna som företaget använt i arbetet kommer från olje- och bränsleleverantörer samt maskintillverkare i samråd med Business Region Göteborg och Chalmers.
Vad var svårast i arbetet?
–Att byta hydrauloljor, helt klart. För att förklara komplexiteten i omställningen handlar det om att varje maskintyp har olika kapacitet och maskinens hydraulik ska klara olika temperaturer för olika maskinvarianter. Det betyder att vi inte kunde välja samma hydraulolja till alla maskiner, utan har varit tvungna att testa olika biologiska hydrauloljor beroende på maskintyp, säger Amanda Borneke och fortsätter:
–Parametrar som måste tas hänsyn till för en lyckad konvertering är bland annat oljornas viskositet, temperatur, antal sköljningar samt biologisk nedbrytbarhet och pris. Det är när dessa parametrar inte matchar med den föregående fossila hydrauloljan som där finns risk för maskinhaveri.
Vad blev du själv mest hjälpt av i arbetet?
–Trafikverkets kravlista ”Gemensamma miljökrav för entreprenader 2018” har varit som min bibel. Vi har följt den till punkt och pricka vilket gör att vår maskinflotta är framtidssäkrad till 2026.
Vad är dina råd till andra aktörer i bygg- och anläggningsbranschen som vill göra en liknande resa?
–För det första så börja med en maskin och en åtgärd, ta en maskin i taget och fortsätt sedan med hela flottan. För det andra skapa tydlighet kring vad det är för konverteringar som ska göras och inkludera personalen tidigt. Mitt tredje och sista tips är att läsa mitt blogginlägg ”Omställning till en Fossilfri Maskinflotta”, där finns matig information som kan få dig att börja transformationen av maskinerna.
Hur ser du på framtiden för maskinflottan, några trender eller tendenser som du bedömer som extra starka?
–Byggsektorn är absolut en av de branscherna som kommer förändras mest de kommande 10 åren. Dels för digitaliseringen och dels för den klimatomställningen som behöver göras. När jag blickar in i framtiden ser jag en fossilfri flotta framför mig, men inte tvunget elektriskt som de flesta andra är inne på, utan jag tror på vätgas. Just nu saknar jag ett fossilfritt drivmedel till de stora grävmaskinerna, ett sådant kommer komma inom 1-3 år.