Stadsbussarna i Stockholm och i andra städer går i snabb takt över från biogas till el. Denna omställning och orsaker till att den potentiellt accelererar, har intresserat forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Lunds universitet.
Forskare: Biogasbussar fasas ut – rapportering och attityder driver på
Hållbara transporter
Biogasbussarna kan snart bli ett minne blott i kollektivtrafiken – trots stora satsningar på att röta matavfall till biobränsle. Elektrifieringen av bussflottan får dessutom draghjälp av medierapporteringen, enligt en ny forskningsstudie från IVL och Lunds universitet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Slutsats: Elektrifieringens fördelar beskrivs ofta
Forskarna har tagit ett nytt grepp genom att analyser den aktuella samhällsdebatten kring elektrifiering. De har kommit fram till att den ibland ensidiga bilden kan få stort genomslag för beslut som fattas.
– Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av våra slutsatser, säger projektledaren Michael Martin, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet i ett uttalande.
Forskningen utgår från Stockholms biogasbussar
Det specifika fall som Michael Martin och hans forskargrupp tittat på är modellerat utifrån ett skifte från biogasbussar till elektrifierade bussar i Stockholm.
Och forskarnas analys inkluderar inte bara nyhetsartiklar utan även branschtidningar, forskningsrapporter, riksdagspropositioner, motioner och intervjuer.
Elfordon har lägre direkta utsläpp
Elektrifiering av fordonsflottan framställs generellt som önskvärt. Och också som en oundviklig utveckling, enligt analyserna. Argumenten som då lyfts fram är att elektrifieringen möjliggör en fossilfri, ren och tyst transport. Kostnadsfördelar nämns också.
Även biogas i kollektivtrafik beskrivs som fossilfri och som att den genererar sociala fördelar. Men detta syns främst i tekniska tidskrifter och inte i vanliga media, enligt forskarna.
– Uppfattningen som förmedlas via media är i allmänhet korrekt visar vår studie. Elektrifieringen av stadens transporter leder till minskad direkt miljöpåverkan av växthusgaser, partiklar och kväveoxid, och ger betydande socioekonomiska besparingar tack vare att invånarna slipper exponeras för dessa utsläpp. Däremot är effekten av minskat buller inte så stor som ofta framhävs.
Biogasen trängs undan
Många städer har investerat mycket i infrastruktur för att samla in matavfall för produktion av biogas till bland annat kollektivtrafiken. Undanträngningen som sker är hot mot biogasens överlevnad. Trots att det egentligen finns en potential att växla upp produktionen av biogas, enligt IVL.
– Både el och biogas behövs om vi ska nå klimatmålen. Men då behöver vi också se till att biogasen når andra marknader så att det inte blir en stagnation och biogasen försvinner, förklarar Sara Anderson, expert på biogas och cirkulär ekonomi, IVL Svenska Miljöinstitutet.
Biogasen måste bygga nya marknader
Forskarna pekar på att biogasen i framtiden kan ersätta diesel och naturgas inom sjöfart och diesel inom tunga transporter. Industrin är också beroende av ett förnybart alternativ till fossila energikällor. Och en sådan utveckling kan leda till betydande miljömässiga och socio-ekonomiska fördelar, framhåller forskarna.
– Med nya användningsområden för biogasen kan man också skydda och stärka redan uppbyggda system som kommunernas hantering av matavfall, vilket på sikt kan stärka den regionala ekonomin, säger Michael Martin.