Trycket på fastighetsägare att installera laddplatser för elbilar ökar.
Öbo: Viktigt att hitta fler värden i elbilsutvecklingen
ENERGISYSTEM
Efterfrågan på laddplatser till elbilar ökar, något som kan bli kostnadskrävande för fastighetsägare. Nu väljer Öbo att bygga en större solcellsdriven laddstation med kapacitet för både produktion, lagring och delning av energi i stadsdelen Rosta i Örebro.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Regeringen har gett Boverket i uppdrag att utreda hur man kan gå vidare för att ytterligare höja kraven på laddinfrastruktur vid ny- och ombyggnation, utöver de miniminivåer som slås fast i EU-direktivet.
Enligt elkraftbranschens intresseorganisation Power Circles uppskattningar kommer 20 procent av alla personbilar att laddas med el år 2025.
För ÖrebroBostäder (Öbo) skulle det betyda att det inom några år behövs cirka 2400 parkeringsplatser med möjligheter till laddning i deras fastighetsbestånd.
– Trycket på förfrågningar för laddplatser ökar men det är väldigt spritt. Vi försöker lösa de enskilda fallen men vi vill också förekomma utvecklingen. Vår uppfattning är att det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga enskilda laddstolpar här och där i beståndet och därför satsar vi nu på en större enhet, säger Jonas Tannerstad, el- och automationschef på Öbo.
Ett lokalt områdeslager för energi
De genomför just nu en upphandling för att bygga en större solcellsdriven laddstation med kapacitet för både produktion, lagring och delning av energi i stadsdelen Rosta i Örebro. Laddstationen som kommer att fungera som en carport för 16 bilplatser ska även förberedas för så kallad vehicle to grid-teknik, en lösning som ska göra det möjligt för batteribilar att stötta upp elnätet vid behov.
Tekniken har tidigare testats i ett pilotprojekt hos Öbo . Den är enligt Jonas Tannersted ännu för dyr för en större satsning men kan bli aktuell framöver.
– För några år sedan började vi testa lagring av energi i batterier i våra hus. I ett av husen installerade vi även vehicle to grid-laddare och kunde då visa att en elbil även kan användas som energilager, säger han.
Målsättningen för Öbo är att kunna använda laddstationer som den i Rosta som lokala områdeslager för energi framöver. Både för att förbättra kvarterens motståndskraft mot strömavbrott men även kunna erbjuda tjänster som till exempel frekvensreglering till stamnätet.
– Det är viktigt att vi försöker göra något mer av den här utvecklingen och hitta fler värden i den, säger Jonas Tannerstad.