Samhällsbyggarna som får grönt ljus av Hagainitiativet

KLIMAT Hundra av börsens största bolag har granskats av Hagainitiativet. Rapporten visar att endast 19 av bolagen har satt klimatmål som är tillräckliga för att nå 1,5-gradersmålet, och därmed får grönt ljus. Men bland de 19 finns hela 7 bolag från samhällsbyggnadssektorn.

Samhällsbyggarna som får grönt ljus av Hagainitiativet
Hagainitiativets Nina Ekelund.

Undersökningen, som genomfördes i vintras, baseras framför allt på bolagens hållbarhetsredovisningar och hemsidor. I första vändan listades de bolag som hade ett siffersatt mål för att halvera sina klimatutsläpp till 2030, mål som är tillräckliga för att nå 1,5-gradersmålet. Dessa fick godkänt och grönt ljus.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

LISTA

Detta är alla företag som får grönt ljus

Atlas Copco Axfood (medlem i Hagainitiativet) BillerudKorsnäs Castellum Electrolux Ericsson Holmen Hufvudstaden Ica Gruppen Investor JM (medlem i Hagainitiativet) Loomis NCC Sandvik Skanska Sweco Telia Company Thule Group ÅF Pöyry

Övriga bolag kontaktades för att de skulle få möjlighet att berätta om sitt arbete. På så sätt fick Hagainitiativet till slut fram 19 bolag med tillräckliga klimatmål, bland de 100 som undersöktes. Och samhällsbyggnadssektorn placerar sig väl. Bland de 19 bolagen finns Sweco, Afry (ÅF Pöyry), Skanska, NCC, Castellum, Hufvudstaden och givetvis JM, som är medlem i Hagainitiativet.

Hagainitiativet vill se högre ambitionsnivå

I rapporten konstaterar man att det är tydligt att näringslivets ambitionsnivå måste höjas.

Varför är de här stora bolagen så viktiga?

– Alla de största bolagen på börsen är viktiga föredömen, säger Nina Ekelund, Hagainitiativet.

– Även om man har små egna utsläpp, så har man kanske kunder eller leverantörer som genererar väldigt stora utsläpp. Om man har satt ett eget mål och i sin affär vill arbeta med företag som har ambitiösa klimatmål, kan man göra stor skillnad.

Blandad ambitionsnivå i alla grupper

Fördelningen mellan gult och rött ljus blev ungefär 50/50. Gult ljus betecknar företag med klimatmål, om än inte halveringsmål till 2030. Bland dessa företag finns både ambitiösa och mindre ambitiösa exempel.
Bland de bolag som fått rött ljus, alltså icke godkänt, finns enligt rapporten en del ambitiösa företag, som inte har kvantifierat sina mål.
En del företag i studien har haft mål som uppnåtts 2018 och ägnat 2019 åt att definiera nya mål. Detta betyder alltså inte att de saknar klimatmål i allmänhet, utan att de inte hade några mål just när studien genomfördes.

Varje år är värdefullt

Men detta är inte ett bra arbetssätt, enligt Hagainitiativet, som i rapporten skriver att företagen riskerar att tappa styrfart när det går ett helt år utan mål för klimatarbetet, något som kan ha stor betydelse för möjligheten att nå 1,5-gradersmålet.
– Åren mellan 2020 och 2030 kommer avgöra ifall vi som samhälle lyckas ställa om från business as usual till 1,5-graderssamhället. För att lyckas med det måste utsläppen halveras varje decennium, alternativt minska med sju procent varje år. Det krävs för att klara nettonoll till 2050, förklarar Nina Ekelund.

Hur ser utvecklingen ut över tid vad gäller siffersatta klimatmål? Ökat intresse, minskat eller ingen skillnad?

– Vår bedömning är att intresset ökar, trots det coronakris vi nu genomlider. För på andra sidan, efter corona, kommer företag som har hållbarhet och klimat högst upp på agendan att vara vinnare. Detta just för att klimatfrågan finns kvar och är en fråga vi behöver arbeta med länge. Det har företagen förstått, de ser att de bland annat stärker sitt varumärke.

– Så klimatfrågan är ingen trend i näringslivet som kommer att gå över, det handlar om att ta in klimatfrågan i affärsmodellen så företaget överlever på sikt, säger Nina Ekelund.

Svårt att jämföra bolagen

En annan slutsats är att det är svårt att jämföra de olika företagens målsättningar. Det beror på att både målsättningar och mätmetoder skiljer sig mellan företagen.
Hagainitiativet är ett företagsnätverk som vill minska näringslivets klimatutsläpp.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan