Under våren 2023 ska tio deltagare i åldrarna 18–35 utforska om linjära vanor kan bytas mot cirkulära i Trollhättans stadskärna. Det handlar alltså om att testa ungas upplevelser av att hyra specifika produkter, laga sådant som är trasigt och köpa produkter på second hand. Deltagarna kommer att bli tilldelad uppdrag som att hyra ett klädesplagg, handla plastfritt eller laga en trasig vara.
Så ska unga forma cirkulär stadskärna i Trollhättan
Cirkulär ekonomi Hur kan stadskärnan formas för att bli en plats för att främja cirkulär konsumtion? Det ska Trollhättan stad nu ta reda på i ett nytt projekt som involverar unga medborgare.

Foto: Adobe Stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Enligt siffror från Naturvårdsverket är konsumtionen en stor källa till Sveriges utsläpp av växthusgaser, där varje person släpper ut cirka 8 ton per person och år. Av dessa 8 ton kommer cirka 60 procent från hushållens egen konsumtion.
8OgDPYDh6+mBOD55i5dbQ/Gcjn6cNHPWzH75ZRty3WAuFQrsPrC6xcOD0mJSoaICr9Dg+WhNgxWmjId9j4i2sRw32XcwiprlL5F33wgvq8mrumIhKFqrtKw4JKu51zanwJECttZhOY3m0pBn5rFaPKzMsbl9gnVKa7JSOnLif0l2FPkcLDSlXjuCP9M11/vmS2JA4729u2DVQhyeLNi9PVBFGUU4UHvzDm2todHorliqrm3B+Z9lz3VMOZIDRu/T5JNUskitkqZ274Gtp9Ikjejf6pW6jHYiR45dD+FGqAiqGHGeIkE5PuGN7RmWRV46KCajpyK861Qki0f2RxK/TFfKRL/2PRER01nwOV9rI5rc7fhyYxHuec0w8ivmfke4yCAEHqprU22rcJrgJCjRZ+X5GREAj+Bgip9tELDTbnr2O3V3DlTAn5mN/EKOBCbCnynjwbXeZA68+h1Jnz6Dy6JTLf3AmgeMbnNphSyLGNs3yAYWFwMJMkUyZnlR8MJXOyRnzcNIGMu0aeDAaQMx6cJaF3x40mcnpR0gt4dn8i9aPCFMoZdZu8b+14G168cBxNtqlj+SP2MFzmc9zFdBHldrVB6/t9NUZpa8s65pzvCXweBif9ykC08FQTKbIMa54X7IdZ1Q02yC0ynlXRxRto3tAYuUSeZoc25fs1XTiFjNOHZHu9HNxavjsnI43HU2NagF4IHzORtewsQQHWwKFKv7FLM0esdtK/EMTJQkgenELcS/0Ncx4jFAWc9Ft2II0H7ShqJdtuyM+hc8eMI5y9RpNE5tpK3Rw56/EKbhm6I4LknqqyEjaV6SuM89HR5EaxC13QC0XbPII9BSCKqkA3bwppQBqKmJL10JwACp1+m2QKNgCaSamX8mICAahSzyyRjwARmlcZE7oYHv4MoayZysZ3TaaHf1ZFLDH/RWvmpVbOEE8VRBAlcMCVs0zdiTw58NPwiL6TYkjSZ+2sBqKLvMcsKLNhdD4dHNZA5RYPM0JTOnURIS2lPkwm42lIN0aK/h46feJZYpkctaOKGKSNkJ4Q9UthgunT2A3nN6jl65lxp6li/5FUoow4q+2GhhOoNaRs/qOjhrDzGEldil9bUp9YixHhhIV4a0kqHAWXpGBiKLRGUs2q6Yl1K9zhx+mcuQ3q4iDeDAwKQAyRsdVMuIdM2Aln3vkBiLj2vYv91bg/5Cr6O+alS2jKMpkTFGTmibK6Psh0fIYDC63hIK040PBBVa+nYTKUXa6I1pqxc+VrSylOxWuBtSW+bmZbYPHSEJ+l/h08kmKDCQrVJAX7E8MwgBHhjQKl4tjaFKKduckplco57m/g0pV6av5FFB
