Hyresgäster ska spara el: ”Redan över 100 idéer”

ENERGI Med en ny kampanj vill Bostadsbolaget minska elanvändningen och jämna ut förbrukningstoppar över dygnet.

Hyresgäster ska spara el: ”Redan över 100 idéer”
Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget. Foto: Adobe stock/Bostadsbolaget.

För två år sedan lyckades Bostadsbolagets hyresgäster spara 42 miljoner liter vatten genom kampanjen #Waterhack. Nu riktas fokus mot en annan resurs – elförbrukningen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    El är en resurs som ofta tas för given, men som kräver medveten användning – särskilt under vinterhalvåret, när efterfrågan är som störst. När många använder el samtidigt uppstår effekttoppar, vilket leder till hög belastning på elnätet. Genom att sprida ut elförbrukningen över dygnet kan risken för kapacitetsproblem minska, samtidigt som behovet av kostsamma investeringar i elnätet hålls nere.

    Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget, menar att det finns en stor potential i att använda nudging för att påverka beteendet hos bolagets cirka 50 000 hyresgäster.

    – Om vi kan påverka dem att tänka till kring sin elanvändning bidrar vi till att jämna ut elförbrukningen och minska toppeffekterna, säger han till Hållbart Samhällsbyggande.

    Den nya kampanjen, #Pwrhack, pågår fram till den 22 mars och består av flera insatser. Bland annat får hyresgästerna direktutskick med energispartips, pushnotiser i boendeappen vid effekttoppar och inspiration via ett samarbete med Instagramprofilen Malin Olsson.

    – Det handlar dels om att byta till energieffektiva produkter och belysning, dels om att skapa smartare vanor – till exempel att släcka lampor i tomma rum, köra ekoprogrammen på olika maskiner och undvika standby-läge på elektronik, säger Oskar Scheiene.

    Vidare förklarar han att en del av kampanjen även syftar till att informera hyresgästerna om de nya effekttaxor som senast 2027 kommer att införas på samtliga elabonnemang.

    – Genom att redan nu lära sig att fördela sin elanvändning jämnare över dygnet kan de minska sina framtida elkostnader och få bättre kontroll över sin energiförbrukning.

    Hur mäter Bostadsbolaget effekten av #Pwrhack, och vilka mål har satts för kampanjens framgång?

    – Vi analyserar kampanjens resultat genom att mäta både den totala elanvändningen under perioden och hur elanvändningen fördelats över dygnet. Målet är att se om hyresgästerna har lyckats minska sin totala elanvändning samt sprida sin elanvändning jämnare över dygnet. Dessutom utvärderar vi engagemanget genom antalet inskickade energispartips, där vi redan har fått in över hundra värdefulla idéer, avslutar Oskar Scheiene.

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan