En stor underhållsskuld, en sliten infrastruktur och ökande klimatförändringar gör det svenska transportsystemet särskilt sårbart. Det konstaterar Svenskt Näringsliv i en ny rapport som pekar ut de vägar och järnvägar där riskerna för översvämningar, ras, skred och erosion är som störst.
Lista: Här är platserna där klimatförändringarna slår hårdast
TRANSPORT
I takt med klimatförändringarna förväntas extremväder få en allt större påverkan på våra transportsystem, inklusive vägar och järnvägar.
Vissa områden är dock mer sårbara än andra. Här är hela listan.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
”Rapportens syfte är att lyfta klimatanpassning av existerande statlig transportinfrastruktur på den politiska agendan, att medvetandegöra näringslivet om de risker som hotar viktiga transportvägar samt att peka på för företagen viktiga åtgärder som regering och myndigheter behöver vidta för att minska transportrelaterade konsekvenser av ett förändrat klimat”, skriver rapportförfattarna.
Här är de nio särskilt känsliga områdena som har identifierats:
1. Skåne: I Helsingborgsområdet kan översvämningsrisker i närheten av järnvägsanslutningar vid hamnen störa godstrafiken. I Kristianstadstrakten hotar översvämningar från älvar och stigande havsnivåer viktiga delar av vägnätet av riksintresse.
2. Hallandskusten: Denna region är utsatt för ras och skred, vilket påverkar både väg- och järnvägsinfrastruktur. Hallandskusten fungerar som en viktig transportkorridor för såväl nationell som internationell trafik.
3. Västkusten och Göta älvdalen: Området har betydande risker för både översvämningar och skred. Enligt rapporten är Göta älvdalen ett kritiskt transportstråk där störningar kan få allvarliga konsekvenser för både person- och godstransporter.
4. Södra Vätternområdet: Här finns en erosionsrisk som särskilt påverkar väginfrastrukturen och viktiga vägförbindelser.
5. Östgöta och Sörmlandsområdet: Regionen är en central transportled för godstrafik mellan södra och norra Sverige. Klimatrelaterade risker kan få betydande ekonomiska effekter på denna del av landet.
6. Mälardalen och Stockholm: Trots mer begränsad påverkan på godstransporter, är området känsligt på grund av den höga befolkningstätheten.
7. Mellersta Norrlandskusten: Regionen är särskilt utsatt för skredrisker som påverkar järnvägsnätet, vilket är avgörande för godstransporter till och från norra Sverige.
8. Jämtlandsfjällen: Här föreligger rasrisker som påverkar både väg- och järnvägsinfrastruktur.
9. Gällivaretrakten: Det finns översvämningsrisker för järnvägen, särskilt för Malmbanan. Även om påverkan är begränsad i analysen, kan översvämningar i detta område få stora konsekvenser.