Peab satsar på eldrivna maskiner: ”Infrastrukturen är knäckfrågan”

TRANSPORT Elektrifieringen av tunga anläggningsmaskiner går trögt, trots att de kan konkurrera med fossildrivna alternativ i både prestanda och driftkostnader.

Peab satsar på eldrivna maskiner: ”Infrastrukturen är knäckfrågan”
Foto: Pressbild.

Tunga arbetsmaskiner inom bygg- och industrisektorn står för en stor del av branschens utsläpp. Under 2023 uppgick de till 1,1 miljoner ton koldioxidekvivalenter, motsvarande drygt sex procent av Sveriges totala utsläpp. För att minska klimatpåverkan pågår en omställning till fossilfria energikällor, där eldrivna alternativ nu testas i större skala.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    Ett av initiativen är CleanCon II, ett samarbete mellan svenska, norska och danska företag där elektriska arbetsmaskiner utvärderas i praktiken. Byggbolaget Peab är en av deltagarna och testar bland annat en eldriven asfaltsläggare samt hjullastare i två olika storlekar i sina anläggningsprojekt.

    – Eftersom utvecklingen går snabbt kan vi komma att testa fler emissionsfria maskiner. Vi utvärderar även hjulgrävare, lastbilar och vältar i andra projekt för en helhetsbild, säger Anders Engström, biträdande arbetschef på Peab, till Hållbart Samhällsbyggande.

    Anders Engström framhåller att elmaskinernas effektivitet och driftkostnader står sig väl i jämförelse med traditionella dieseldrivna alternativ – och att de sannolikt redan i dag är det mer kostnadseffektiva valet på längre sikt.

    – I dagsläget ligger dock investeringskostnader för maskin- och energiinfrastruktur klart högre, men förväntan är att även dessa kommer närma sig de dieseldrivna när produktionsmängderna sannolikt ökar framöver, säger han.

    För Peab innebär CleanCon II en möjlighet att genomföra fullskaliga tester av fossilfria maskiner i större infrastrukturprojekt, samtidigt som initiativet skapar utrymme för studiebesök, erfarenhetsutbyte och dialog med leverantörer och entreprenörer. Trots att byggjätten redan har påbörjat elektrifieringen av delar av fordonsflottan, konstaterar Anders Engström att utvecklingen av större anläggningsmaskiner fortfarande har en bit kvar.

    – Den största knäckfrågan är infrastrukturen för att förse maskinerna med energi, särskilt vid en uppskalning av större maskiner i projekten. Därför testas även detta i projektet. Vi arbetar upp till 11 timmar per dag och måste säkerställa att energibehovet tillgodoses, säger han.

    Flera lösningar testas för att effektivisera energiförsörjningen, däribland batterilagring direkt i maskinerna, stationär och mobil batterilagring utanför maskinerna samt teknik för snabbare energiöverföring.

    Hur planerar Peab att integrera resultaten från detta utvecklingsprojekt i sina framtida bygg- och anläggningsprojekt för att minska företagets totala koldioxidutsläpp?

    – Detta projekt är en del av Peabs klimatfärdplan där vi kontinuerligt utvärderar i vilka delar av Peabs verksamhet som omställning till mer klimatreducerade arbetssätt är mest effektiva. Efter utförd testning görs utvärderingar för att se vilka långsiktiga investeringar i emissionsfria maskiner som är aktuella, avslutar Anders Engström.

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan