Golvbranschen har ett avfallsproblem. Vid installation av plastgolv kan det ibland uppstå så mycket som tio procent spill i form av tillskurna kanter och restbitar. Dessutom slängs ofta gammalt golv som rivs ut i stället för att återvinnas.
Golvbranschen: Här är hindren för effektivt återbruk
ÅTERBRUK
Återvinningen av golvmaterial ökar varje år, men sker fortfarande i liten skala. Golvbranschen GBR har identifierat tre hinder som försvårar den cirkulära omställningen.
– Det är tydligt att det finns ett antal konkreta saker som vi behöver ta tag i, säger Jenny Adnerfall, hållbarhetsansvarig på Golvbranschen GBR.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Golvbranschen GBR har genomfört en enkätundersökning bland sina medlemmar. Svaren visar på flera hinder som gör återvinning svår i praktiken.
– Vi ställde våra medlemmar några enkla frågor om deras syn på återvinning: hur det fungerar idag, vilka framtidsplaner de har, vilka hinder de möter och hur vi kan bidra, säger Jenny Adnerfall, hållbarhetsansvarig på Golvbranschen GBR, till Hållbart Samhällsbyggande.
Jenny Adnerfall konstaterar att många medlemmar i paraplyorganisationen arbetar med återvinning på olika sätt. Över 90 procent av företagen uppger att de använder återvunnet material i sina produkter, både från egen verksamhet och externa källor. Många har också egna återvinningssystem, men dessa finns oftast utomlands där produktionen sker.
– Branschen har alltså börjat arbeta med återvinning, men i liten skala, säger hon.
Byråkratiska hinder
Av svaren framgår att det finns flera faktorer som försvårar återvinning av golvmaterial. För det första klassas använt golvmaterial som avfall, vilket medför särskilda lagregler för transport. För det andra finns det brister i kommunikationen, vilket gör att leverantörerna inte alltid får information om var och när golvmaterial rivs. Slutligen är det också en utmaning att täcka kostnaderna för återvinningen.
– Det är svårt att få tag i spill och gamla golv. Det handlar främst om bristande kommunikation mellan dem som river eller renoverar och de som kan återvinna materialet. Fastighetsägare kanske inte ens är medvetna om att golvet kan återvinnas och slänger det i stället, säger Jenny Adnerfall.
Hon förklarar att så fort ett golv rivs, klassas det som avfall. Detta skapar byråkratiska hinder, särskilt för gränsöverskridande transporter.
– Många leverantörer, som exempelvis Forbo, har sin produktion utomlands. Att skicka ett linoleumgolv till återvinning i Holland kräver omfattande pappersarbete och certifierade transporter.
Det sista hindret är bristen på lönsamma affärslösningar för cirkulära flöden. Eftersom volymerna ofta är små blir logistiken och hanteringen kostsamma.
– Det är tydligt att det finns ett antal konkreta saker som vi behöver ta tag i. Vi uppmanar politiker och myndigheter att utveckla rätt styrmedel och incitament för att få effektiva flöden i större skala för återbruk och återvinning i byggbranschen. Sedan behöver vi själva utveckla vår samverkan inom byggsektorn och hitta konkurrenskraftiga affärslösningar för att få till den systemförändring den cirkulära ekonomin kräver, avslutar Jenny Adnerfall.