Så jobbar SSSB med digital trygghetsvandring – från insikt till åtgärd

TRYGGHET Stockholms studentbostäder har genomfört en digital trygghetsvandring för att upptäcka och åtgärda säkerhetsproblem. Fastighetschefen Eric Hansson redogör för de vanligaste problemen och hur de planerar att säkerställa att insatserna ger resultat.

Så jobbar SSSB med digital trygghetsvandring – från insikt till åtgärd
Eric Hansson, fastighetschef på Stockholms studentbostäder. Foto: Pressbild.

Stockholms studentbostäder, SSSB, har nyligen genomfört en digital trygghetsvandring med sina hyresgäster för att öka tryggheten. Detta initiativ inleder ett årslångt arbete under 2025 med fokus på att förbättra och säkra boendemiljön.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    Under vandringen rapporterade studenter otrygga platser, till exempel trasig belysning eller dörrar som inte fungerar, vilket kan göra byggnaderna mer sårbara för obehöriga.

    – Alla studenter som bor hos oss ska känna sig trygga i sina hem. Trygghetsvandringen har gett oss värdefulla insikter att agera på. Under hela året kommer vi att löpande arbeta för att förbättra tryggheten i våra områden, säger Eric Hansson, fastighetschef på Stockholms studentbostäder.

    Eric Hansson berättar vidare att trygghetsvandringen avslöjade flera trygghetsproblem i fastigheterna, bland annat trasiga dörrar, lås och belysning.

    – För att möta dessa utmaningar genomförs nu en omfattande fysisk genomgång av låscylindrar och dörrar, kombinerat med en digital översyn av behörigheter. Trasiga delar byts ut och befintliga system uppdateras för att förbättra säkerheten. Samtidigt görs en inventering av belysning både i fastigheterna och i de omgivande områdena, med planer på att stärka rutinerna för fastighetstillsyn framöver, säger han.

    För att säkerställa att åtgärderna ger önskad effekt är uppföljning avgörande, enligt Eric Hansson. Hyresgäster som lämnat kontaktuppgifter får direkt återkoppling om genomförda åtgärder. Vid nästa digitala trygghetsvandring, planerad till hösten, hoppas man se tydliga förbättringar. Dessutom genomförs regelbundna kundundersökningar där trygghet är en central del av mätningen.

    – Vi kommer även intensifiera vårt förebyggande arbete och inkludera trygghetsfrågor i våra veckoronderingar för att snabbt kunna identifiera och lösa problem, avslutar han.

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan

    Det senaste