Svevia driver en studie för att undersöka möjligheterna att automatisera och effektivisera framtidens vägunderhåll, med målet att spara tid, pengar och minska miljöpåverkan. I studien monteras mobiltelefonkameror i entreprenadfordon för att övervaka skicket på vägbeläggningarna och samla in data om vägytans status.
Så kan AI effektivisera framtidens vägunderhåll
DIGITALISERING En pressad ekonomi och förbättrad informationsteknik ökar kraven på effektivare vägunderhåll. Därför undersöks nu om AI och annan digital teknik kan vara en del av lösningen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– I framtiden kommer kanske bilarnas parkeringskameror användas till samma sak. Privat- och yrkestrafiken skulle i ett sådant system kontinuerligt kunna skanna av vägarna. Med hjälp av insamlad data skulle vi då kunna optimera underhållsåtgärderna både i tid, rum och omfattning. Mängden körsträckor kan på så sätt minska samtidigt som vi bara behöver ta med oss den mängd material som verkligen behövs för att laga vägen. Det är bra för både miljön och ekonomin, säger Andreas Bäckström, verksamhetsutvecklare på Svevia, i en kommentar.
Utöver att undersöka möjligheterna för insamling och bearbetning av data ska studien även utforma förslag på nya regelverk som stödjer förebyggande underhåll. Dessa förslag syftar även till att förbättra underlaget vid upphandling av Trafikverkets basunderhållskontrakt samt vid övertagandebesiktningar.
– Möjligheterna att effektivisera vägunderhållet och samtidigt minska miljöbelastningen är en angelägenhet som berör hela branschen. Därför är vi också väldigt glada för att både branschkollegor och Trafikverket har slutit upp i projektet, avslutar Andreas Bäckström.
Studien, som redan har påbörjats, kommer att löpa under ett år. Den utförs på Trafikverkets vägar inom driftområdena Bollnäs, Edsbyn, Gävle, Rättvik och Älvdalen, där Svevia agerar som vägentreprenör. Projektet leds av Svevia i samarbete med mjukvaruföretaget BM-system och i nära samarbete med flera ledande aktörer inom branschen, med stöd av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond.