Efterfrågan på ballastmaterial väntas öka dramatiskt i Sverige fram till 2045. Enligt NCC handlar det om upp till 900 miljoner ton, motsvarande 60 miljoner ton per år. Samtidigt har antalet aktiva stenbrott minskat med nästan 40 procent på drygt tio år, från 1 750 till omkring 1 060.
– Utvecklingen gör att vi riskerar materialbrist, förseningar i byggprojekt och ökade utsläpp från längre transporter, säger Amelie Winberg, presschef på NCC.
Enligt henne riskerar utvecklingen att bli en flaskhals för både klimatomställningen och samhällsutvecklingen i stort.
Planer ska säkra tillgången
För att möta utmaningen vill NCC se både nationella och regionala materialförsörjningsplaner. Syftet är att skapa större förutsägbarhet för kommuner, byggherrar och entreprenörer som arbetar med långsiktiga projekt.
– Tydliga planer är helt avgörande för att vi ska kunna hantera tillgången till ballast på ett effektivt och hållbart sätt, säger Amelie Winberg.
Återvinningen släpar efter
En del av lösningen är att återvinna och återanvända material i större utsträckning. Men idag är återvinningsgraden låg – i Sverige uppskattas den till bara några få procent. En orsak är att många rena massor från infrastrukturprojekt automatiskt klassas som avfall, även när de är fullt jämförbara med nytt material.
– Vi vill se nationella kriterier som skiljer rena material från förorenade, i linje med EU:s avfallsdirektiv. Då kan vi på riktigt börja använda resurserna smartare, säger hon.
Amelie Winberg pekar också ut offentlig upphandling som en nyckel. Om beställare fokuserar på funktionella krav och klimatresultat i stället för att detaljstyra materialval kan det skapa utrymme för innovation och ökat återbruk.
Politik och bransch måste samarbeta
Enligt NCC krävs samordnade insatser på tre fronter: underlätta ny utvinning, öka återvinning och återanvändning samt förbättra resurseffektiviteten i projekten.
– Politiken har en enormt viktig roll. Vi efterfrågar en tydlig nationell plan, men också lokala materialplaner där regioner, länsstyrelser och branschaktörer samarbetar. Sedan kan både offentliga och privata beställare göra skillnad genom att efterfråga klimatdeklarationer och EPD:er, säger hon.
Risk för broms i samhällsbyggandet
Bakom kraven ligger en färsk nordisk rapport som visar att hela regionen behöver 2,75 miljarder ton mer ballast till 2045. Utan åtgärder riskerar bristen på sten, grus och sand att bli en bromskloss – inte bara för klimatomställningen utan för hela samhällsbyggandet.

