Stockholm: Bäst på hållbara resor – tappar i kollektivtrafiken

Mobilitet Stockholm är den bästa staden i Norden för hållbara resor, trots nedskärningar i kollektivtrafiken och färre resenärer, enligt en ny studie.
– Det är intressant att se skillnaderna mellan städerna, trots deras likheter i befolkning och struktur, säger mobilitetsexperten Lasse Brand.

Stockholm: Bäst på hållbara resor – tappar i kollektivtrafiken
Lasse Brand. Foto: Pressbild/Adobe stock.

Stockholm har det mest hållbara transportsystemet, medan Köpenhamn riskerar att förlora sin ställning som cykelstad. Det framgår av WSP:s nordiska mobilitetstudie, som undersöker res- och pendlingsvanor i huvudstadsregionerna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    – Det är särskilt intressant att se de ganska stora skillnaderna mellan städerna, trots deras likheter i befolkning och struktur. Länderna har olika planeringstraditioner, vilket påverkar hur människor reser och pendlar, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP och en av författarna till studien, till Hållbart Samhällsbyggande.

    Enligt studien har Stockholm det mest hållbara transportsystemet i Norden, med flest kollektivtrafikresenärer och minst bilister. Samtidigt har kollektivtrafiken i Stockholmsregionen fortfarande svårt att återhämta sig efter pandemin, både när det gäller pendling och privata resor.

    Stockholms invånare minst nöjda

    Hela 37 procent av stockholmarna upplever ett försämrat kollektivtrafikutbud det senaste året, vilket är högre än i de andra städerna. Dessutom är Stockholms invånare minst nöjda med sina pendlingsresor, och antalet passagerare har minskat.

    – Jag tror att distansarbete är den främsta faktorn bakom utvecklingen. Våra resultat visar att distansarbetet har stabiliserats på en hög nivå, där många nu arbetar hemifrån några dagar i veckan. Detta påverkar resandemönstren. Att nedgången inte är lika stor i andra länder kan bero på faktorer som balanserar distansarbetet, som Oslos starka tillväxt och Köpenhamns investeringar i metron, säger Lasse Brand.

    Utmanar flera fördomar

    Han påpekar att studien erbjuder en unik jämförelse och utmanar flera fördomar om våra nordiska huvudstäder. I Köpenhamn, som är känd som en cykelstad, ser man en markant minskning av cykelpendlarna, medan bilpendlingen förblir på en hög nivå, betydligt högre än i Stockholm.

    – Det är väldigt spännande att se hur Köpenhamn, i takt med att kollektivtrafikresandet ökar, börjar tappa sin unika position som cykelstad. Den nya, snabba metron i centrala delar av staden gör att fler väljer tunnelbanan framför cykeln, vilket leder till en minskning i cykelresor, avslutar Lasse Brand.

    Fakta

    Lokala skillnader:

    • Stockholm har högst andel kollektivtrafikresenärer och lägst andel bilpendlare i Norden, med 37 procent vardera.
    • I Köpenhamn har kollektivtrafiken ökat, sannolikt tack vare metrons nya ringlinje, men tappat i andelen som pendlar med cykel – samtidigt som bilpendlandet ligger kvar på höga nivåer.
    • Oslo behåller sin ställning som Nordens ledande elektrifieringsstad, med högst tillgång till elbilar, elcyklar och elsparkcyklar.
    • Helsingfors utmärker sig med en hög andel invånare som promenerar och som arbetar på distans.

    Fakta

    Tre övergripande trender:

    • Inflationen har påverkat resvanorna – Hälften av invånarna i Nordens huvudstäder har förändrat sina res- och pendlingsvanor till följd av de senaste årens kostnadskris, både när det gäller val av färdmedel och hur ofta de reser.
    • Elektrifieringen ökar, men inte lika mycket för alla – Elektriska fordon blir allt vanligare, men tillgången är ojämnt fördelad. Störst är tillgången bland höginkomsttagare och yngre.
    • Distansarbetet kan komma att öka igen – 40 procent av de svarande vill jobba mer på distans, och en tredjedel upplever att deras arbetsgivare har blivit mer öppna för distansarbete under det senaste året.

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan