Byggsektorn står inför växande krav på klimatnytta och cirkularitet. Med digitala produktpass vill IVL Svenska Miljöinstitutet skapa ett verktyg som ger bättre överblick över byggprodukters miljöpåverkan – och samtidigt förenkla återbruk och hållbara materialval.
Så ska digitala produktpass lyfta återbruket
SPÅRBARHET Med digitala produktpass vill IVL göra det enklare att välja rätt material i byggsektorn. Verktyget ska samla och visualisera hållbarhetsdata – och bana väg för ökad transparens och cirkularitet i byggkedjan.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– En stor utmaning är att koppla samman olika system som erbjuder öppen data, säger Cecilia Groth, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, och fortsätter:
– Det här är ett ettårigt projekt där vi tar fram en prototyp, men ambitionen är att därefter fortsätta med ett mer omfattande projekt. Då vill vi involvera fler aktörer med öppen data för att samla in så mycket information som möjligt.
Ger stöd i upphandling och återbruk
Produktpasset ska hämta data från system som Basta, eBVD och återbruksplattformen CCBuild. Informationen samlas och visualiseras i ett digitalt format – för att kunna användas exempelvis vid projektering, inköp och upphandling.
– Ju mer data som finns tillgänglig och som samlas ihop, desto lättare att göra bra och hållbara val och desto bättre för hela branschen, säger Cecilia Groth.
Intresse från bygghandeln
Ett viktigt användningsområde är möjligheten att följa en produkts information genom hela livscykeln – särskilt i ett cirkulärt flöde.
– Med ett digitalt produktpass kan information om en produkts innehåll följa med genom hela livscykeln, ända tills produkten tas ur bruk eller återbrukas i ett cirkulärt flöde. Det är avgörande att ha kunskap om vilka farliga ämnen som finns – och har funnits – i materialen.
Samtidigt växer efterfrågan på transparent produktinformation, inte minst från bygghandeln.
– Vi ser också ett växande intresse från bygghandeln, som efterfrågar mer detaljerad produktdata att vidareförmedla till sina kunder.
Pilotprojekt – med bred branschförankring
Projektet testar även hur produktpasset fungerar i praktiken. Bland annat genomförs pilotstudier kring återbruk och informationsöverföring till bygghandel och byggloggböcker. I projektets referensgrupp ingår aktörer som Ahlsell, Beijer, Byggmaterialindustrierna, Elitfönster, Lindab, Tarkett och Camfil.
Projektet avslutas under året, men målet är att gå vidare med ett större initiativ.
– Målet är att skapa ett långsiktigt, öppet och stabilt produktpass som kan användas av många aktörer inom byggbranschen. Det innebär en betydande tidsbesparing att all information finns samlad på en plats och gör det också enklare och effektivare för olika aktörer att plocka ut just den data de är intresserade av, avslutar Cecilia Groth.