Extremväder blir allt vanligare och ställer högre krav på husägare att rusta sina hem. För att möta denna utveckling har If tagit fram en testprodukt som genom data från ett flertal källor kan göra en hyperlokal väder- och skadeprognos.
Så ska ”Klimatvarnaren” skydda mot extremväder
KLIMATANPASSNING
Försäkringsbolaget If har utvecklat Klimatvarnaren, en testprodukt som hjälper fastighetsägare att skydda sina hem mot väderrelaterade skador.
– Den ger inte bara en varning när något är på gång utan talar också om vad kunden behöver göra baserat på sina specifika förhållanden, säger försäkringsexperten Jenny Rudslätt.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Med Klimatvarnaren vill vi belysa vikten av att förebygga skador och uppmärksamma fastighetsägare om vilket ansvar man har för att skydda sitt hem, säger Ifs försäkringsexpert Jenny Rudslätt.
Statistik från Svensk Försäkring visar att väderrelaterade skador på hus har ökat både i omfattning och kostnader de senaste åren. Samtidigt saknar svenska husägare beredskap för kraftiga oväder, enligt en Sifo-undersökning utförd av If och Verian bland 1 000 husägare.
– Vi kan inte blunda för klimatförändringarna, som blivit alltmer påtagliga de senaste åren med återkommande extremväder som orsakat stora skador och höga kostnader. Vi vill ta en aktiv roll i debatten samtidigt som vi står nära våra kunder och visar att vi är en trygg partner för dem, säger hon.
Så fungerar Klimatvarnaren
Vidare säger Jenny Rudslätt att Klimatvarnaren, som till utseendet påminner om en större brandvarnare, använder avancerad mjukvara som analyserar data från flera olika källor, däribland lokal väderdata från satelliter och markstationer för att skapa en precis väderprognos baserad på fastighetens position.
Därefter integreras informationen med fastighets- och områdesdata, såsom tomtens topografi, markförhållanden, avloppsinfrastruktur, dagvattensystem, närhet till vattendrag och annan kritisk information.
– Klimatvarnaren ger inte bara en varning när något är på gång utan talar också om vad kunden behöver göra baserat på sina specifika förhållanden. Om den till exempel registrerar att ett skyfall eller extrem kyla är på väg, ger den tydliga instruktioner om vilka åtgärder som bör vidtas för att minimera riskerna, säger hon.
Prototypen, som finns i ett enda exemplar, testas just nu hos familjen Cederberg i Rönninge, strax utanför Stockholm – ett område som drabbats hårt av översvämningar.
Har klimatförändringarna blivit en större fråga för försäkringsbolagen?
– Det pratas mycket om klimatfrågan och flera initiativ tas – men det räcker inte. För många är fortfarande passiva, och åtgärder kommer ofta för sent. Ta till exempel Gävle kommun, som drabbades av extremväder 2021 med enorma kostnader för både samhället och enskilda individer. Visserligen har kommunen agerat, men först i efterhand. Vissa geografiska områden är mer utsatta, vilket blev tydligt förra veckan när många fastnade i snömassorna, säger Jenny Rudslätt och fortsätter:
– Vi efterlyser ett mer proaktivt förhållningssätt. Det krävs investeringar och ett helhetsgrepp från kommunerna. De behöver exempelvis granska äldre fritidshusområden, säkerställa att dagvattensystemen håller måttet och ta hänsyn till hur nära vattnet människor bor.