Industriboomen i norr är ett faktum med Facebooks serverhall i Luleå, H2 Green Steels stålverk utanför Boden och Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Denna utveckling kräver att dagens hamnar kan ta emot större fartyg och en ökad godsvolym. Port of Skellefteå bygger därför en ny kaj för att möta dessa krav.
Så ska Port of Skellefteå bli Sveriges mest hållbara hamn
INFRASTRUKTUR
Port of Skellefteå strävar efter att bli en utsläppsfri verksamhet, och deras hållbarhetstänk genomsyrar även byggandet av den nya kajen.
– Vi behöver kunna ta emot både fler och större fartyg, säger Therese Bäckström Zidoli, funktionschef vid Skellefteå kommun, till Hållbart Samhällsbyggande.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Den nuvarande hamnverksamheten beräknas inte kunna hantera det ökande transportbehovet till och från Skellefteå som de nya industrisatsningarna kräver. Därför är den nya kajen nödvändig för att kunna ta emot både fler och större fartyg, säger Therese Bäckström Zidoli, funktionschef vid Skellefteå kommun, till Hållbart Samhällsbyggande.
Projektet började i januari 2024 och beräknas vara färdigt i slutet av 2027. Den nya kajen blir 275 meter lång, 28 meter bred och har ett djup på 12,5 meter, vilket gör den både längre, bredare och djupare än de befintliga kajerna. Kajens yta blir 7 700 kvadratmeter, och den kommer att ha en intilliggande terminalyta på cirka 61 000 kvadratmeter.
Samtidigt har byggnationen en tydlig hållbarhetsprofil. Genom att använda stålpålar i SSAB Zero minskas koldioxidutsläppen med cirka 80 procent jämfört med traditionellt stål. Dessutom används ECO-betong med lägre klimatpåverkan från Swerock.
– Hållbarhet är något vi aktivt arbetar med. Skellefteå kommun har som vision att skapa ett hållbart samhälle, och det är därför väldigt viktigt att vi integrerar hållbarhet i våra anläggningsprojekt, inklusive den nya kajen. Hållbarhetstänket är viktigt i alla delar av projektet och tillsammans med Peab vill vi bygga Sveriges mest hållbara kaj, avslutar Therese Bäckström Zidoli.
Fakta
om Port of Skellefteå
- Bygget av Port of Skellefteås nya kaj utförs i partnerskap mellan Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB.
- Projektet hade byggstart i januari 2024 och beräknas vara färdigställt i slutet av 2027.
- Den nya kajen blir 275 m lång, 28 m bred och med ett djup på 12,5 m. Det är både längre, bredare och djupare än befintliga kajer. Kajen blir 7 700 kvm stor till ytan med en intilliggande terminalyta om ca 61 000 kvm.
- Skellefteå kommun och Peab arbetar tillsammans för att aktivt minska klimatpåverkan i projektet.
- Genom att använda stålpålar i SSAB Zero minskar koldioxidutsläppen med ca 80 procent jämfört med om samma pålar hade tillverkats med traditionellt stål.
- Skellefteås samhälls- och industriutveckling gör att dagens hamn behöver kunna ta emot större fartyg och en större godsvolym. Skellefteå kommun har som ambition att ställa om godstransporter från väg till båt och järnväg. Därför är ett nytt hamnområde med en ny kaj som klarar kraven nödvändig.