Solcellsdesign lyser upp i Göteborg

Solenergi Solceller som inte bara ger energi i elnätet utan också piggar upp förbipasserande. Det är tanken bakom Bostadsbolagets satsning på mönstrade solceller vid Friskväderstorget i Göteborg.

Solcellsdesign lyser upp i Göteborg
Oskar Scheiene berättar om satsningen på solcellsdesign. Foto: Oskar Scheiene/Bostadsbolaget AB

Solceller är ju vanligtvis ganska strikta i sin framtoning, eftersom svart är den färg som ger bäst utdelning rent energimässigt. Men nu finns även mönstrade solceller, där modulerna har tryckta färgfält. För Bostadsbolaget i Göteborg blev det ett givet val när en centralt belägen gavel i Biskopsgården skulle utsmyckas permanent.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Gaveln har varit föremål för olika idéer och konst, vi har bland annat belyst den i en ljusfestival i Biskopsgården. Den är väldigt synlig och exponerad i området, säger Oskar Scheiene, energichef på Bostadsbolaget.

”Roligaste lösningen”

Idén att använda solceller för utsmyckningen blev genast väl mottagen.

– Vi jobbar ju kontinuerligt med utbyggnad av solceller, och när vi fick reda på att den här möjligheten fanns så tyckte vi att den roligaste lösningen var att kombinera design med solceller. Alla var väldigt positiva, säger Oskar Scheiene.

Dyrare än vanliga solceller

Huset har även solceller på taket, vilket gör att installationen gick att räkna hem för Bostadsbolaget. För de färgade solcellerna i konstverket är dyrare än vanliga solceller, samtidigt som de ger mindre utdelning i form av energi än vad vanliga, svarta solceller på ett tak skulle ha gjort.

– Man får något lägre verkningsgrad. Samtidigt är det roligt, vår koncern investerar ju 140 miljoner kronor under fem år på utbyggnad av solceller men i de flesta fall ser man ju inte solcellerna när de är på plats. Med det här kan vi göra reklam för vår utbyggnad, säger Oskar Scheiene, och fortsätter:

– Det är ett design- och energiprojekt. Hade vi bara velat ha maximal produktion hade vi gjort andra typer av projekt.

Kombinerar ni solcellerna med någon form av energilager?

– Nej, inte i dagsläget. Vi har en relativt hög elanvändning i fastigheten, både till ventilation och hissar och delvis lokaler. Så vi räknar med 80-85 procents egenanvändning i projektet på årsbasis.

Solpanelerna är designade av arkitekt Frida Hallin, och kommer från en leverantör i Polen.

Hållbart byggande

Samhälls- och stadsplanering

Energi

Politik och juridik

Social hållbarhet

Platsannonser