Miljardstöd till el- och vätgasstationer – hela listan

Transporter Energimyndigheten har beviljat sammanlagt 1,4 miljarder kronor i stöd till regionala så kallade elektrifieringspiloter för tung trafik.
Mest bidrag får företagen Recharge Sweden och Skellefteå Kraft.

Miljardstöd till el- och vätgasstationer – hela listan
Stödet ska underlätta elektrifieringen av tunga fordon.

Hittills är det 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer och en kombinerad ladd- och vätgastankstation som har fått stöd.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Det här blir ett rejält steg framåt för elektrifieringen av tunga godstransporter. Vårt beslut innebär en bra geografisk spridning av den publika ladd- och tankinfrastrukturen som underlättar för en snabbare elektrifiering av tunga godstransporter i hela landet, säger Robert Andrén som är Energimyndighetens generaldirektör i en kommentar.

Förhoppningen med det statliga stödet till regionala så kallade elektrifieringspiloter för tunga transporter är att det ska påskynda elektrifieringen av godstransporterna i Sverige, inte minst de relativt korta regionala godstransporterna. De sistnämnda utgör en stor del av transporterna i landet.

Ansökningstiden gick ut i april.

– Det kom in 149 ansökningar gällande totalt 414 platser. Sammanlagt söktes det 5,4 miljarder kronor i bidrag, berättar handläggaren Olov Åslund vid Energimyndigheten.

Geografisk fördelning av pengar

Stödet, som är tänkt att täcka hela investeringskostnaden, kunde sökas av alla utom privatpersoner.

För att få medel krävdes det bland annat att projekten är färdigställda senast hösten 2023, att mottagaren delar med sig av sina lärdomar och information om användningen och att ladd- och tankstationerna är vara i bruk i minst fem år efter uppförandet.

Fakta

Beviljade anslag i kronor

Laddstationer:
Recharge Sweden, 192 952 940
OK-Q8, 84 070 400
Circle K Sverige, 82 663 254
Nordron, 49 294 000
Nima Energy EV 2, 48 597 375
Ragn-Sells Treatment & Detox, 44 996 000
Vattenfall Elanläggningar, 44 920 000
Skövde Energi, 38 559 000
Malung-Sälens kommun, 24 511 250
LBC Recycling i Värmland, 22 318 500
Göteborg Energi, 22 295 000
Mälarenergi, 22 038 290
Halmstads Drivmedelsteknik, 19 500 000
Einride, 16 970 850
Logifa,15 524 000
TestInfra Sweden, 15 347 000
kWatt, 15 073 040
Allego Sweden, 13 000 000
Gävle Energi, 12 466 580
Lundstams Återvinning, 11 679 000
Gislaved Energi, 11 280 000
Jula Logistics, 10 200 000
Öresundskraft Marknad, 10 010 000
Gotlands Elförsäljning, 9 103 750
Nässjö kommun, 8 970 000
Umeå Energi, 8 892 645
Lir Teknik, 8 724 836
T Rosdahl El & Energi i Bollnäs, 7 905 085
Karlskoga Energi och Miljö, 7 620 000
Kraftringen Energi, 7 576 667
Helsingborgs Hamn, 6 000 000
Sala-Heby Energi Elnät, 5 066 000
C G F Roofers, 4 475 000
Flexibel Lager Partner i Rättvik, 4 370 000
Renova Miljö, 4 000 000
Motor Aktiebolaget Halland, 3 704 684
Landrins Bil, 3 336 543
Volvo Powertrain, 3 065 000
Lecab Fastigheter, 2 627 990

Vätgastankstationer:
Everfuel Sweden, 79 225 260
Nilsson Energy, 68 285 394
Hynion Sverige, 61 400 000
PS Energi, 35 000 000
Orangegas Sverige, 27 900 000
OX2, 20 000 000

Ladd- och vätgasstationer:
Skellefteå Kraftaktiebolag, 109 136 400
Uppsala Vatten och Avfall, 48 495 000

Källa: Energimyndigheten.

 

Centralt i bedömningen av ansökningarna har enligt företrädare för Energimyndigheten också varit de olika stationerna strategiska placering i ett regionalt och nationellt perspektiv, hur aktörssamverkan sett ut och kostnaden för att bygga.

Små och stora aktörer

De som fått sin ansökan beviljad är alltifrån stora etablerade företag till mindre nya aktörer.

– Alla beslut är ännu inte fattade. Vi har cirka 100 miljoner kronor kvar att fördela. Det kan därför tillkomma ett antal projekt på listan. Det kan även bli så att vi gör en kompletterande utlysning om vi i vår analys upptäcker att det är något som vi saknar, till exempel att det blivit få laddare i ett visst geografiskt område, säger Olov Åslund.

Blir det mer pengar?

– Det är upp till regeringen att bestämma. Däremot kan man fortfarande söka pengar för laddinfrastrukturinvesteringar via Klimatklivet.

Karta över vilka ladd- och tankstationer som beviljats stöd.

 

 

Hämtar fler artiklar
Till startsidan