Miljardstöd till el- och vätgasstationer – hela listan

Transporter Energimyndigheten har beviljat sammanlagt 1,4 miljarder kronor i stöd till regionala så kallade elektrifieringspiloter för tung trafik.
Mest bidrag får företagen Recharge Sweden och Skellefteå Kraft.

Miljardstöd till el- och vätgasstationer – hela listan
Stödet ska underlätta elektrifieringen av tunga fordon.

Hittills är det 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer och en kombinerad ladd- och vätgastankstation som har fått stöd.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    – Det här blir ett rejält steg framåt för elektrifieringen av tunga godstransporter. Vårt beslut innebär en bra geografisk spridning av den publika ladd- och tankinfrastrukturen som underlättar för en snabbare elektrifiering av tunga godstransporter i hela landet, säger Robert Andrén som är Energimyndighetens generaldirektör i en kommentar.

    Förhoppningen med det statliga stödet till regionala så kallade elektrifieringspiloter för tunga transporter är att det ska påskynda elektrifieringen av godstransporterna i Sverige, inte minst de relativt korta regionala godstransporterna. De sistnämnda utgör en stor del av transporterna i landet.

    Ansökningstiden gick ut i april.

    – Det kom in 149 ansökningar gällande totalt 414 platser. Sammanlagt söktes det 5,4 miljarder kronor i bidrag, berättar handläggaren Olov Åslund vid Energimyndigheten.

    Geografisk fördelning av pengar

    Stödet, som är tänkt att täcka hela investeringskostnaden, kunde sökas av alla utom privatpersoner.

    För att få medel krävdes det bland annat att projekten är färdigställda senast hösten 2023, att mottagaren delar med sig av sina lärdomar och information om användningen och att ladd- och tankstationerna är vara i bruk i minst fem år efter uppförandet.

    Fakta

    Beviljade anslag i kronor

    Laddstationer: Recharge Sweden, 192 952 940 OK-Q8, 84 070 400 Circle K Sverige, 82 663 254 Nordron, 49 294 000 Nima Energy EV 2, 48 597 375 Ragn-Sells Treatment & Detox, 44 996 000 Vattenfall Elanläggningar, 44 920 000 Skövde Energi, 38 559 000 Malung-Sälens kommun, 24 511 250 LBC Recycling i Värmland, 22 318 500 Göteborg Energi, 22 295 000 Mälarenergi, 22 038 290 Halmstads Drivmedelsteknik, 19 500 000 Einride, 16 970 850 Logifa,15 524 000 TestInfra Sweden, 15 347 000 kWatt, 15 073 040 Allego Sweden, 13 000 000 Gävle Energi, 12 466 580 Lundstams Återvinning, 11 679 000 Gislaved Energi, 11 280 000 Jula Logistics, 10 200 000 Öresundskraft Marknad, 10 010 000 Gotlands Elförsäljning, 9 103 750 Nässjö kommun, 8 970 000 Umeå Energi, 8 892 645 Lir Teknik, 8 724 836 T Rosdahl El & Energi i Bollnäs, 7 905 085 Karlskoga Energi och Miljö, 7 620 000 Kraftringen Energi, 7 576 667 Helsingborgs Hamn, 6 000 000 Sala-Heby Energi Elnät, 5 066 000 C G F Roofers, 4 475 000 Flexibel Lager Partner i Rättvik, 4 370 000 Renova Miljö, 4 000 000 Motor Aktiebolaget Halland, 3 704 684 Landrins Bil, 3 336 543 Volvo Powertrain, 3 065 000 Lecab Fastigheter, 2 627 990Vätgastankstationer: Everfuel Sweden, 79 225 260 Nilsson Energy, 68 285 394 Hynion Sverige, 61 400 000 PS Energi, 35 000 000 Orangegas Sverige, 27 900 000 OX2, 20 000 000Ladd- och vätgasstationer: Skellefteå Kraftaktiebolag, 109 136 400 Uppsala Vatten och Avfall, 48 495 000Källa: Energimyndigheten. 

    Centralt i bedömningen av ansökningarna har enligt företrädare för Energimyndigheten också varit de olika stationerna strategiska placering i ett regionalt och nationellt perspektiv, hur aktörssamverkan sett ut och kostnaden för att bygga.

    Små och stora aktörer

    De som fått sin ansökan beviljad är alltifrån stora etablerade företag till mindre nya aktörer.

    – Alla beslut är ännu inte fattade. Vi har cirka 100 miljoner kronor kvar att fördela. Det kan därför tillkomma ett antal projekt på listan. Det kan även bli så att vi gör en kompletterande utlysning om vi i vår analys upptäcker att det är något som vi saknar, till exempel att det blivit få laddare i ett visst geografiskt område, säger Olov Åslund.

    Blir det mer pengar?

    – Det är upp till regeringen att bestämma. Däremot kan man fortfarande söka pengar för laddinfrastrukturinvesteringar via Klimatklivet.

    Karta över vilka ladd- och tankstationer som beviljats stöd.

     

     

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan