Hittills är det 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer och en kombinerad ladd- och vätgastankstation som har fått stöd.
Miljardstöd till el- och vätgasstationer – hela listan
Transporter
Energimyndigheten har beviljat sammanlagt 1,4 miljarder kronor i stöd till regionala så kallade elektrifieringspiloter för tung trafik.
Mest bidrag får företagen Recharge Sweden och Skellefteå Kraft.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det här blir ett rejält steg framåt för elektrifieringen av tunga godstransporter. Vårt beslut innebär en bra geografisk spridning av den publika ladd- och tankinfrastrukturen som underlättar för en snabbare elektrifiering av tunga godstransporter i hela landet, säger Robert Andrén som är Energimyndighetens generaldirektör i en kommentar.
Förhoppningen med det statliga stödet till regionala så kallade elektrifieringspiloter för tunga transporter är att det ska påskynda elektrifieringen av godstransporterna i Sverige, inte minst de relativt korta regionala godstransporterna. De sistnämnda utgör en stor del av transporterna i landet.
Ansökningstiden gick ut i april.
– Det kom in 149 ansökningar gällande totalt 414 platser. Sammanlagt söktes det 5,4 miljarder kronor i bidrag, berättar handläggaren Olov Åslund vid Energimyndigheten.
Geografisk fördelning av pengar
Stödet, som är tänkt att täcka hela investeringskostnaden, kunde sökas av alla utom privatpersoner.
För att få medel krävdes det bland annat att projekten är färdigställda senast hösten 2023, att mottagaren delar med sig av sina lärdomar och information om användningen och att ladd- och tankstationerna är vara i bruk i minst fem år efter uppförandet.
Fakta
Beviljade anslag i kronor
Centralt i bedömningen av ansökningarna har enligt företrädare för Energimyndigheten också varit de olika stationerna strategiska placering i ett regionalt och nationellt perspektiv, hur aktörssamverkan sett ut och kostnaden för att bygga.
Små och stora aktörer
De som fått sin ansökan beviljad är alltifrån stora etablerade företag till mindre nya aktörer.
– Alla beslut är ännu inte fattade. Vi har cirka 100 miljoner kronor kvar att fördela. Det kan därför tillkomma ett antal projekt på listan. Det kan även bli så att vi gör en kompletterande utlysning om vi i vår analys upptäcker att det är något som vi saknar, till exempel att det blivit få laddare i ett visst geografiskt område, säger Olov Åslund.
Blir det mer pengar?
– Det är upp till regeringen att bestämma. Däremot kan man fortfarande söka pengar för laddinfrastrukturinvesteringar via Klimatklivet.
Karta över vilka ladd- och tankstationer som beviljats stöd.