Regeringen utökar stödet till tunga elfordon

Elfordon Regeringen vill snabba på omställningen till fossilfria lastbilar, bussar och arbetsmaskiner. Därför sänks ribban för att få del av klimatpremien och premien till elbussar höjs.

Regeringen utökar stödet till tunga elfordon
En elektrisk Volvo-buss i trafik i Mölndal. Foto: Stock.adobe

Regeringen har beslutat att i budgeten för 2022 göra en stor satsning på stödet till elbussar, miljölastbilar, eldrivna arbetsmaskiner och miljöarbetsmaskiner.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Fler ska kunna få klimatpremierna

Fler tunga fordon och arbetsmaskiner ska omfattas av klimatpremier genom att effektgränserna för elektriska arbetsmaskiner sänks från 75 till 15 kW, att arbetsmaskiner som drivs av gas och etanol inkluderas och att stödnivån för elbussar höjs.

– Med klimatpremierna vill regeringen uppmuntra de aktörer som går före i omställningen. Den här förändringen driver på elektrifieringen och bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser från tunga transporter och arbetsmaskiner, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll i ett uttalande.

Nytt stöd till miljöarbetsmaskiner

Regeringen inför en ny stödkategori för så kallade miljöarbetsmaskiner. Det möjliggör stöd till arbetsmaskiner som drivs antingen enbart med fordonsgas eller bioetanol, eller av någon av dessa i kombination med eldrift.

I regeringens budget för 2022 är 1 440 miljoner kronor avsatta till klimatpremier. 1 100 miljoner kronor till elbussar och 10 miljoner kronor till miljöarbetsmaskiner.

Höjer elbusspremien

För att skapa snabba på elektrifieringen i bussbranschen höjer regeringen även elbusspremien från 10 till 20 procent av bussens inköpspris.

17 löften ska påskynda elektrifieringen av godstransporter

Hämtar fler artiklar
Till startsidan