Mjuka åtgärder krävs för mer hållbart resande

TRANSPORTER Under coronapandemin har många resenärer fått välja bort kollektivtrafiken. För att locka tillbaka dem, eller få fler personer att exempelvis börja cykla är riktade kampanjer en bra metod. Det framkommer i en studie från Lunds tekniska högskola.

Mjuka åtgärder krävs för mer hållbart resande
Foto: Adobe Stock

− Mjuka åtgärder, som att informera om nya cykelstråk eller erbjuda gratis provperioder med kollektivtrafik, kan vara mycket effektiva, framför allt när åtgärderna riktar sig till de bilister som är öppna för att prova något nytt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Det säger Alfred Söderberg i ett pressmeddelande. Han disputerade nyligen vid Lunds tekniska högskola med en avhandling om olika former av åtgärder för att uppmuntra bilister att välja andra färdmedel.

Under coronapandemin har många resenärer valt bort kollektivtrafiken. Några har i stället valt att cykla eller gå, men många har valt att köra bil.

För att locka tillbaka resenärer till kollektivtrafiken menar Alfred Söderberg att riktade kampanjer är en bra metod.

− Riktade kampanjer som vänder sig till de resenärer som under pandemin valt bilen kan vara en effektiv metod för att locka tillbaka just de resenärerna till kollektivtrafiken, säger han.

Data från mobiler kräver mindre engagemang

För att myndigheter och arbetsgivare i större utsträckning ska kunna satsa på så kallade mjuka åtgärder som exempelvis riktade kampanjer för att påverka resebeteenden är det viktigt att de tester och kampanjer som genomförs utvärderas ordentligt. Och att den teknik som finns tillgänglig för detta används.

Som exempel nämns en metod som användes när anställd på Volvo Powertrain i Skövde fick prova på elcykling. De minskade sitt bilresande under testperioden med 37 procent och många fortsatte även att cykla när testperioden var över.

För att ta reda på hur mycket de förändrade sina resebeteende samlade Alfred och hans kollegor in resedata med hjälp av deltagarnas mobiltelefoner.

− Data från mobiltelefoner är mer tillförlitlig och kräver inte lika mycket engagemang från deltagarna, som traditionella resedagböcker. Vi får då tillgång till mer detaljerad data som gör att vi kan också se relativt små effekter, säger Alfred.

Läs mer här

Hållbart byggande

Samhälls- och stadsplanering

Energi

Politik och juridik

Social hållbarhet

Platsannonser