Nu går persontågen på Haparandabanan

TRAFIKPLANERING Under nästan trettio år har det inte funnits någon persontågtrafik mellan Haparanda och Boden men under skärtorsdagen kunde Norrtåg börja köra passagerare på den nya Haparandabanan. Samtidigt oroar sig Kalix sameby för sina renar, då Trafikverket valt att inte bekosta något viltstängsel genom byn.

Nu går persontågen på Haparandabanan
Foto: Vy Tåg AB

En helt ny järnväg har byggts mellan Kalix och Haparanda och Kalix har samtidigt fått ett nytt resecentrum.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Det känns bra att skapa fler möjligheter till hållbart resande genom att koppla samman städer och orter i Norrtågland. Det blir också enklare för de som bor i Haparanda och Kalix att ta sig till Stockholm, eftersom tidtabellen är anpassad till fortsatt resa med Nattåget Norrland, säger Christer Berglund, Vy Tågs affärschef för Norrtåg i ett pressmeddelande.

Hoppas på bättre förbindelser till Finland

Till att börja med handlar det om två dubbelturer per dag mellan Luleå och Haparanda via Boden, och en dubbeltur mellan Umeå och Haparanda via Boden.  Region Norrbotten påpekar att man gärna vill se att de tre dubbelturerna utökas till fem dubbelturer inom ett par år.

Det finns även förhoppningar om att skapa bättre tågförbindelser med Finland framöver.

– Nu kan man tåga från Haparanda hela vägen till Ystad igen. Nästa självklara steg är att Finland och Sverige återupprättar tågförbindelsen mellan länderna, och låter de båda nationernas tåg åter mötas på Haparanda järnvägsstation. De svenska och finska spåren ligger intill varandra, och ett framtida tågbyte är en smidig promenad genom stationshuset.

Det säger Göran Wigren, Haparanda kommuns chef för samhällsbyggnadsförvaltningen i pressmeddelandet.

Oro i Kalix sameby

Samtidigt som regionen nu gläds åt de nya möjligheter som kan öppna sig med den ökade tågtrafiken är oron stor i Kalix samby. Haparandabanan skär rakt genom renens vinterbetesmarker.

– I februari, när det gick ett tåg om dagen, dödades 21 av våra renar. Nu blir det fem tåg. Våra renar kommer att massakreras, säger samebyns ordförande Dan Abrahamsson till SVT.

Haparandabanan som rustats för miljardbelopp har viltstängsel på flera andra sträckor och även en ekodukt där renarna ska kunna gå över järnvägen. Men på sträckan genom Kalix sameby valde Trafikverket  att inte bekosta något stängsel.

 

Hållbart byggande

Samhälls- och stadsplanering

Energi

Politik och juridik

Social hållbarhet

Platsannonser