Initiativet CopenPay belönar turister som väljer att cykla, äta växtbaserad mat eller delta i skräpplockning. Resultatet är tydligt: uthyrningen av cyklar ökade med 59 procent i sommar, 98 procent av användarna är nöjda – och de flesta vill fortsätta med vanorna även hemma.
När belöningar slår pekpinnar – Köpenhamns modell för beteendedesign
STYRNING Glöm förbud och moralkakor. I Köpenhamn uppmuntras hållbara val genom belöningar – och sju av tio turister tar med sig vanorna hem. Nu intresserar sig både städer och företag för modellen som kan bli ett verktyg i det praktiska hållbarhetsarbetet.

Rikke Holm Petersen. Foto: Wonderful Copenhagen.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Det handlar om att göra hållbara val enkla och lustfyllda. När människor får positiva incitament blir de mer motiverade än av förbud, säger Rikke Holm Petersen, ansvarig för beteendedesign på Wonderful Copenhagen.
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