84 procent av bygg- och fastighetsbolag planerar att öka sina investeringar i återbruk under de kommande två åren. Samtidigt anser de att förutsättningarna är otillräckliga, och endast 24 procent tycker att marknaden för återbruk av material, byggnadsdelar och byggnadsverk fungerar bra.
Hållbarhetschefer: Marknaden för återbruk fungerar inte
ÅTERBRUK Endast vart fjärde företag anser att återbruk av byggnadsdelar fungerar bra, och det råder stort missnöje med hur politiska beslutsfattare hanterar frågan, enligt en ny undersökning.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Detta är några av slutsatserna i Tyréns återkommande undersökning om återbruk, där de har intervjuat hållbarhetschefer på 25 större bygg- och fastighetsbolag.
– Så här kan vi inte ha det. Ökat återbruk är viktigt för att vi ska klara den gröna omställningen. Hållbarhetscheferna i undersökningen efterlyser även politiska initiativ och drygt 88 procent anser att återbruk bör premieras av staten. Vi behöver politiker som både lyfter bort hinder i lagstiftningen och som skapar incitament för att få till en fungerande marknad för återbruk i större skala, säger Elisabet Höglund, tillförordnad hållbarhetschef på Tyréns, i en kommentar.
Trots utmaningar: Digitala verktyg växer fram
Undersökningen identifierar flera hinder. 56 procent av respondenterna nämner en omogen marknad, följt av 36 procent som pekar på omogna processer och beslutsstöd. Brist på återbruksprodukter, bristande ekonomisk nytta samt lagar och regler anges av 32 procent.
Trots dessa hinder finns det en stark drivkraft för återbruk inom bygg- och fastighetsbranschen. Hållbarhetscheferna är snabba med att anpassa sig till ny teknik för återbruk, och nästan hälften av deltagarna (48 procent) använder digitala verktyg i sitt arbete.
– Det är positivt att så pass många använder tekniska lösningar för återbruk, och vi ser att det framför allt handlar om appar för återbruksinventering och hantering av återbrukshubbar. Vi ser en spännande utveckling på tekniksidan just nu, med koppling till digitala produktpass och hantering av kvalitetsfrågor för återbruksprodukter, avslutar Elisabet Höglund.