EU ska granska Stockholms miljözon

MOBILITET Stockholms stad har beslutat att bensin- och dieselbilar ska förbjudas i en del av city. Nu vill EU-kommissionen titta närmare på beslutet.

EU ska granska Stockholms miljözon
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad. Foto: Alexander Donka.

Vid årsskiftet införs en ny sträng miljözon i Stockholms stad. Det innebär att renodlade bensin- och dieselbilar förbjuds inom 20 kvarter i huvudstaden.
Nu ska EU-kommissionen granska beslutet för att bedöma om det strider mot den fria rörligheten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    – Avgaserna från bensin- och dieselbilar är ett problem i de flesta storstäder i världen. Stockholm är på väg att genomföra något som aldrig tidigare har gjorts, varken i Sverige eller någon annanstans. Jag förstår att det väcker intresse bland EU:s medlemsländer, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar.

    Huvudregeln i unionen är att den fria rörligheten inte får inskränkas, men det är möjligt att göra undantag för att skydda miljö och hälsa – och Stockholm anser att deras nya miljözon är i linje med reglerna.

    – Hälsoeffekterna av dålig luftkvalitet är väl belagda. Miljözonen i city införs i ett område med många människor i rörelse, där vi vet att luftkvaliteten behöver bli bättre, säger Lars Strömgren.

    EU-kommissionens beslut att undersöka saken innebär att Stockholm inte kan fatta nya beslut om miljözonen under de kommande tre månaderna. Staden anser dock att detta inte påverkar tidsschemat för införandet.

    – Det här är ett scenario som vi har varit medvetna om och tagit höjd för i planeringen. Planen är fortfarande att miljözonen i city ska träda i kraft på nyårsafton 2024, avslutar Lars Strömgren.

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan