Vid årsskiftet införs en ny sträng miljözon i Stockholms stad. Det innebär att renodlade bensin- och dieselbilar förbjuds inom 20 kvarter i huvudstaden.
Nu ska EU-kommissionen granska beslutet för att bedöma om det strider mot den fria rörligheten.
EU ska granska Stockholms miljözon
MOBILITET Stockholms stad har beslutat att bensin- och dieselbilar ska förbjudas i en del av city. Nu vill EU-kommissionen titta närmare på beslutet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Avgaserna från bensin- och dieselbilar är ett problem i de flesta storstäder i världen. Stockholm är på väg att genomföra något som aldrig tidigare har gjorts, varken i Sverige eller någon annanstans. Jag förstår att det väcker intresse bland EU:s medlemsländer, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar.
Huvudregeln i unionen är att den fria rörligheten inte får inskränkas, men det är möjligt att göra undantag för att skydda miljö och hälsa – och Stockholm anser att deras nya miljözon är i linje med reglerna.
– Hälsoeffekterna av dålig luftkvalitet är väl belagda. Miljözonen i city införs i ett område med många människor i rörelse, där vi vet att luftkvaliteten behöver bli bättre, säger Lars Strömgren.
EU-kommissionens beslut att undersöka saken innebär att Stockholm inte kan fatta nya beslut om miljözonen under de kommande tre månaderna. Staden anser dock att detta inte påverkar tidsschemat för införandet.
– Det här är ett scenario som vi har varit medvetna om och tagit höjd för i planeringen. Planen är fortfarande att miljözonen i city ska träda i kraft på nyårsafton 2024, avslutar Lars Strömgren.