Även om elektrifieringen har tagit fart bland personbilar, går utvecklingen av lätta lastbilar långsammare.. Investeringen anses ofta för dyr, och för småföretagare som hantverkare och byggföretag, som är vanliga användare av dessa fordon, kan kostnaden vara svår att motivera.
Ny klimatpremie för lätta ellastbilar – här är vad som gäller
Transport Under en begränsad tid kan företag, kommuner och regioner som investerar i lätta lastbilar ansöka om ekonomiskt stöd. Här förklarar vi hur den nya premien fungerar och vilka summor som kan beviljas.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Därför kommer Energimyndigheten, på regeringens uppdrag, nu börja betala ut klimatpremier till företag, kommuner och regioner som investerar i nya eldrivna lastbilar.
– Elektrifieringen av transportsektorn är en av nycklarna i omställningen till ett klimatpositivt samhälle. Klimatpremien är ett verktyg som ger allt fler företag möjlighet att snabba på sitt bidrag till omställningen – både i det egna företaget och i samhället, säger Robert Andrén, Energimyndighetens generaldirektör, i en kommentar.
Begränsad tid
Lätta lastbilar är viktiga för svenska företag, särskilt små och medelstora, och deras antal växer snabbt. Faktum är att över 80 procent av dessa lastbilar ägs av företag, främst inom bygg- och transportsektorn.
– Premien till eldrivna lätta lastbilar är tillfällig och kommer bara att vara möjlig att söka fram till oktober 2025. Dessutom kommer storleken på stödet att minska över tid. Vill man försäkra sig om maximalt stöd ska man inte vänta alltför länge, säger Petter Dahlin, chef för enheten mobilitet på Energimyndigheten.
Så fungerar stödet
En eldriven lätt lastbil är ett fordon registrerat som lastbil i Transportstyrelsens vägtrafikregister, med en totalvikt på högst 3,5 ton, och som drivs uteslutande av el eller av el som genereras av vätgas via bränsleceller.
Om företaget väljer att leasa fordonet, måste de kunna visa upp en faktura som är utställd till det egna företaget för att kunna ansöka om klimatpremie. Dessutom måste samma företag vara registrerat som ägare av fordonet i Transportstyrelsens vägtrafikregister när Energimyndigheten ska betala ut det beviljade stödet. Dessa regler tillämpas oavsett om fordonet leasas eller köps direkt av företaget.
Den stödberättigande kostnaden definieras som differensen i pris mellan den lätta ellastbilen och det närmast jämförbara fordonet. Stöd kan beviljas med en summa som motsvarar högst 30 procent av den stödberättigande kostnaden, dock maximalt 50 000 kronor per lätt ellastbil.
Ansökan görs genom personligt BankID på Energimyndighetens hemsida.