Hela listan: Så många elbilar finns i din kommun

TRANSPORT Antalet elbilar på vägarna rusar, likaså antalet laddstolpar. Samtidigt är den svenska elbilsmarknaden starkt uppdelad geografiskt. Här går vi igenom den svenska elbilsutvecklingen kommun för kommun.

Hela listan: Så många elbilar finns i din kommun
Det finns fler elbilar på vägarna än någonsin tidigare. Ta reda på hur det ser ut i din kommun. Foto: Adobe stock.

I Dorotea finns det en registrerad elbil, i Danderyd finns det över 2 800. Trots skillnaden i antalet invånare, är andelen 0,04 procent jämfört med 7,9 procent. Det visar nya siffror från Trafikanalys.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Elektrifieringen av det svenska samhället ses på flera håll, inte minst inom transportsektorn.

Under 2023 ökade antalet elbilar med 29 procent. Det betyder att var tionde bil på vägen nu drivs av el. Även antalet laddstolpar har ökat från 18 219 till 32 605.

Men statistiken visar också att elbilsutvecklingen är väldigt segregerad.

– Vi kan konstatera att det finns ett starkt samband mellan hög medelinkomst och elbilstäthet. Detta är inte förvånande med tanke på de tidigare höga priserna på elbilar, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, i en kommentar.

Här är de tio kommunerna med störst andel elbilar

  • Danderyd, 7,9 %
  • Vellinge, 7,8%
  • Vaxholm, 7,5%
  • Nacka, 7,4%
  • Täby, 7,3%
  • Lomma, 7,2%
  • Kungsbacka, 7,1%
  • Lidingö, 7,0%
  • Lerum, 6,7%
  • Härryda, 6,7%

Det råder också stora geografiska skillnader, där utvecklingen går betydligt snabbare i den södra delen av landet.

– Att Umeå, en av Sveriges större kommuner, placerar sig som första kommun norr om Dalälven på en 73:e plats säger väl det mesta. Bristande tillgänglighet på publika snabbladdare, lägre medelinkomst och en större oro kring räckvidd och hur elbilar hanterar kyla är troliga förklaringar till att norra Sverige ligger efter, säger Daniel Oldsberg.

Här är listan över antalet elbilar i trafik – kommun för kommun:

Hämtar fler artiklar
Till startsidan