Milano satsar på minskad biltrafik

STADSPLANERING Den italienska regionen Lombardiet är en av de mest förorenande regionerna i Europa och har även drabbats hårt av utbrottet av covid-19. Nu satsar Milano på att minska biltrafiken och luftföroreningarna när staden öppnar upp igen.

Milano satsar på minskad biltrafik
Foto: Adobe Stock

Luftföroreningarna har, precis som på så många andra ställen i världen, minskat på grund av lockdowns och restriktioner i italienska Lombardiet och dess städer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Nu har Milano presenterat en plan där 35 kilometer av stadens gator under sommaren kommer att göras om för att ge mer utrymme åt fotgängare och cyklister. Enligt den engelska tidningen The Guardian kommer planen innebära flera tillfälliga cykelbanor, nya och bredare trottoarer, hastighetsbegränsningar och att en del av staden görs helt bilfri.

Milano är en relativt liten stad och den genomsnittliga pendlingen är mindre än 4 kilometer, vilket gör en snabb övergång till mer aktiva färdsätt möjlig för många av dess invånare.

Enligt Marco Granelli, vice borgmästare i Milano, har staden arbetat i flera år för att minska bilanvändningen.

– Om alla kör bil, finns det inget utrymme för människor, det finns inget utrymme att röra sig, det finns inget utrymme för kommersiell verksamhet utanför butikerna. Naturligtvis vill vi öppna ekonomin igen, men vi tycker att vi borde göra det på en annan grund än tidigare, säger han till The Guardian.

Ett unikt tillfälle att ta en titt på städers gator

Janette Sadik-Khan, en tidigare transportkommissionär för New York City, har arbetat med både Milanos och Bogotas program för minskad biltrafik. Hon påpekar att Milano, som uppskattas ligga en månad före andra städer i coronapandemins utveckling, nu visar en möjlig väg framåt.

– Milanos plan är så viktig eftersom den innehåller ett bra program för hur städer kan återställas. Det är ett unikt tillfälle att ta en titt på städers gator och se till att de når de resultat som vi vill uppnå, inte bara flytta bilar så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B, utan göra det möjligt för alla att ta sig runt på ett säkert sätt, säger hon till The Guardian.

Även New York, Paris och Barcelona meddelade i veckan att de kommer utöka utrymmet för cyklister och fotgängare i samband med att städerna öppnar upp igen. I New York kommer 64 kilometer bilgator stängas för att ge plats åt fotgängare och i Paris, där borgmästare Anne Hidalgo lovat att varje gata i staden ska vara cykelvänlig till 2024, kommer 650 kilometer cykelbanor vara redo när staden öppnar upp igen den 11 maj.

Läs mer här

Hållbart byggande

Samhälls- och stadsplanering

Energi

Politik och juridik

Social hållbarhet