Londons borgmästare Sadiq Khan planerar att omvandla centrala delar av den engelska huvudstaden till en av de största bilfria zonerna i världen.
Stora delar av London blir bilfria
TRAFIKPLANERING Sadiq Khan är den senaste i raden av europeiska borgmästare som planerar omfattande förändringar i stadens trafikplanering när staden öppnar upp igen. Nu ska centrala delar av den engelska huvudstaden omvandlas till en av de största bilfria zonerna i världen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
I planerna som annonserades förra veckan meddelade han att huvudgatorna mellan London Bridge och Shoreditch, Euston och Waterloo samt Old Street och Holborn, kommer att reserveras för bussar, fotgängare och cyklister.
Enligt ett pressmeddelande från borgmästaren arbetas det även på att genomföra liknande begränsningar på mindre vägar i andra stadsdelar. Det kan också bli aktuellt att förbjuda bilar och lastbilar från området mellan Waterloo Bridge och London Bridge.
Vill inte ersätta en folkhälsokris med en annan
Enligt den engelska tidningen The Guardian säger myndigheten Transport for London att dessa åtgärder är nödvändiga för att möjliggöra en säker social distansering i kollektivtrafiken när staden öppnas upp. Åtgärderna förväntas även förbättra folkhälsan och stadens luftkvalitet.
– Om vi vill göra transporter i London säkra och hålla London globalt konkurrenskraftiga, har vi inget annat val än att snabbt låta Londons gator användas av människorna här. Genom att se till att vår stads återhämtning är grön kommer vi också att ta itu med våra luftföroreningar som är avgörande för att se till att vi inte ersätter en folkhälsokris med en annan. Jag uppmanar alla stadsdelar att arbeta med oss för att möjliggöra detta, säger Sadiq Khan i en kommentar.
Han tillägger att han är medveten om att detta innebär en stor förändring för många Londonbor, och att livet i staden framöver kommer se väldigt annorlunda ut.
Som en del av planerna för att begränsa bilanvändningen har Khan också återinfört trängselavgiften, samt höjt den.
Planerna får beröm, från både miljö- och hälsoorganisationer. Men också kritik. Transport for London har även tillfälligt stoppat fria resor för barn i kollektivtrafiken och höjt vissa avgifter där. Något som gräsrotskampanjen Labour for a green deal menar kommer få stor inverkan på några av Londons mest utsatta invånare.
Läs mer här