Den amerikanska tidningen CityLab har med hjälp av data från den amerikanska organisationen NACTO (National Association of City Transportation Officials) kartlagt några av de förändringar som flera städer världen över nu inför för att både hjälpa sina medborgare att transportera sig och undvika smitta under coronakrisen.
Nya vanor och resemönster förändrar världens stadsrum
SAMHÄLLSPLANERING
För att hjälpa de som arbetar inom samhällsbärande verksamheter att transportera sig under coronakrisen inför många städer runtom i världen nu både större och mindre förändringar i stadsrum och kollektivtrafik.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Flera av åtgärderna är mindre, som exempelvis att införa automatiserade korsningssignaler för att de knappar som vanligtvis används vid övergångsställen inte ska sprida smitta. Detta har bland annat gjorts i den australiensiska staden Perth och i Auckland, Nya Zeeland.
Mer plats åt gångare och cyklister
Andra förändringar beskrivs som tekniskt lätta men desto mer kostnadskrävande. Minst 50 städer, bland annat Los Angeles och Detroit har infört gratis kollektivtrafik.
Ungefär tio städer, däribland London och Glasgow har tagit bort avgifter för sina delningstjänster av cyklar och minst ett dussin städer har avskaffat parkeringsavgifter.
Några större städer i USA och Kanada har tillfälligt stoppat eller begränsat biltrafiken i vissa stadsutrymmen för att gångare och cyklister ska få bättre möjligheter att kunna hålla riktlinjer för social distansering och i Bogotá, Mexico City och Berlin har körfält snabbt lagts om till cykelbanor.
Det råder ingen tvekan om att coronakrisen påverkar både vanor och beteenden världen över, i alla fall tillfälligt.
Mötes- och resebeteenden ska studeras
I Sverige påbörjas nu ett ny K2-studie där forskare ska studera hur isolering och reserestriktioner påverkat våra mötes- och resebeteenden, och om attityderna till kollektiva färdmedel har förändrats under krisen.
– Ännu vet vi inte hur omfattande eller hur långvarigt detta tillstånd kommer att vara, men vi kan redan nu se omfattande effekter på våra resmönster, säger Peter Arnfalk , forskare på Lunds universitet, i en kommentar.
Läs mer om CityLabs kartläggning här