Byggsektorn står inför växande krav på klimatnytta och cirkularitet. Med digitala produktpass vill IVL Svenska Miljöinstitutet skapa ett verktyg som ger bättre överblick över byggprodukters miljöpåverkan – och samtidigt förenkla återbruk och hållbara materialval.
Så ska digitala produktpass lyfta återbruket
SPÅRBARHET Med digitala produktpass vill IVL göra det enklare att välja rätt material i byggsektorn. Verktyget ska samla och visualisera hållbarhetsdata – och bana väg för ökad transparens och cirkularitet i byggkedjan.

Cecilia Groth. Foto: Anna Edlund / Adobe stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– En stor utmaning är att koppla samman olika system som erbjuder öppen data, säger Cecilia Groth, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, och fortsätter:
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