Trikåfabriken som får nytt liv

Cirkularitet Med återbruk och byggnadsvård som främsta principer påbörjas nu nästa fas av Trikåfabriken i Malmö. En helt ny fastighet ska ta form – med ett tydligt mål i sikte: att bygga den helt klimatneutralt.

Trikåfabriken som får nytt liv
Renoveringen är planerad och uppförd för att uppfylla certifieringskriterierna enligt Miljöbyggnad nivå Guld. Foto: Felix Gerlach.

Stommen är en av de mest klimatpåverkande byggnadsdelarna. Medveten om detta faktum, strävar Stena Fastigheter efter att arbeta med återbrukat stål i så stor utsträckning som möjligt vid planeringen av nästa etapp för Trikåfabriken i Malmö.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Fakta

Återbrukat stål

Klimatavtrycket för återbrukat stål är 35 kilo CO2 per ton, jämfört med 3 000 kilo CO2 per ton för stål som kommer från malmbaserad produktion.

Källa: Stena Stål.

– Att återbruka material som redan finns på marknaden är en del av vår strategi för att nå netto noll av växthusgaser till 2045. Stommen är en av de mest klimatpåverkande byggnadsdelarna vid nyproduktion. Därför har vi inlett ett samarbete med Stena Stål för att testa att använda återbrukat stål och på så sätt minska vårt klimatavtryck, säger Unni Sollbe, vd på Stena Fastigheter Malmö, i en kommentar.

De återbrukade balkarna kommer från systerbolaget Stena Stål, som även står för lagringen och kvalitetssäkringen av stommen. Frida Ytterhall, utvecklingskoordinator inom Återbruk på Stena Stål, berättar att avtrycket från återbrukad balk endast blir några procent jämfört med nyproducerat material.

Hampaisolering och lokalt återbruk

I den nya trikåfabriken förenas också gammalt med nytt. Bland annat har tegel som demonterades i ett trapphus använts för att mura upp nya platser i huset. Även den gröna innergården har anlagts av bland annat återbrukat tegel och kullersten.

Foto: Felix Gerlach.

Marmor- och kalkstensgolvet som ska klä toaletterna i Trikåfabriken köptes i samband med rivningen av Svävarterminalen i Malmö. För väggisoleringen används hampa ­– ett klimatneutralt material, helt baserat på naturprodukter.

Foto: Felix Gerlach.

Moa Persson, projektutvecklare på Stena Fastigheter, berättar att arbetet kommer med flera utmaningar.

– Största utmaningarna är att hålla koll på den ekonomiska kalkylen, samtidigt som vi ska hålla koll på klimatkalkylen. En annan utmaning som vi har är att mycket av det material vi väljer att arbeta med är nya material. Därför måste vi kvalitetssäkra alla produkter som vi väljer att arbeta med, avslutar hon.

Nyproduktionen av nästa etapp av Trikåfabriken är beräknad att starta under 2024. Totalt handlar det om 2 300 kvm klimatneutrala kontorsytor mitt i centrala Malmö.

Fakta

Aktörer i projektet

Entreprenör: Servicekuben
Beställare: Stena Fastigheter
Hyresgäster: Fojab, Anagram, Mikas, Talkative, Signal, Svarta Lådan, Edisen, Horisont, Pale Blue Dot, Hövding, Konovalenko.
Arkitekt: Fojab
Projektkostnad: 113,5 miljoner kronor
Entreprenadform: Totalentreprenad, Stena hade också ytterligare några utbrutna delentreprenader för att optimera produktionstiden såsom takrenoveringen med efterföljande solcellsinstallation.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan