Växande intresse för certifiering: ”Fyra viktiga drivkrafter”

CERTIFIERING Trots en pågående kris inom byggbranschen fortsätter intresset för certifieringar att växa. Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige, pekar på fyra centrala faktorer som driver utvecklingen.

Växande intresse för certifiering: ”Fyra viktiga drivkrafter”
Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige. Foto: Pressbild.

Nya siffror från Miljömärkning Sverige visar på ett växande intresse för att bygga Svanenmärkt – trots röda siffror i byggbranschen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Det är avgörande för framtida generationer att Sverige styr mot miljö- och klimatmål. Alla branscher måste dra sitt strå till stacken. Fyra viktiga drivkrafter för det ökande intresset är trovärdighet, tydlighet, kännedom, och konkurrensfördelar, säger Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel, till Hållbart Samhällsbyggande.

Trots att många byggstarter har satts på paus på grund av krisen inom byggbranschen har antalet nya Svanenmärkta boendeenheter mer än tredubblats. Dessutom fortsätter antalet nya licensinnehavare att öka; under de senaste två åren har 55 nya företag ansökt om licens för att bygga Svanenmärkt.

Anna Linusson beskriver att företag måste bevisa att deras byggprojekt lever upp till tuffa miljökrav, och att Svanmärkningen utgör ett trovärdigt ”kvitto” på miljöprestanda. Vidare säger hon att certifieringar dessutom erbjuder konkurrensfördelar.

– Att kunna erbjuda miljömärkta byggnader ger gröna affärer. Dessutom underlättas företagens finansiering av att de får lägra ränta vid företagslån. Bostadsköpare i sin tur får också lägre ränta, så kallade gröna bolån, säger hon.

EU-direktiv mot Greenwashing

Greenwashing och konsumentförtroendet för företags hållbarhetsinformation är ett känt problem. I mars 2023 lanserade EU-kommissionen direktivet Green Claims för att adressera detta. Anna Linusson tror att detta kommer att stärka Svanens position i branschen.

– Vi ser att rollen för oberoende, officiella miljömärkningar som Svanen stärks i de kommande regelverken mot greenwashing. Det ger trygghet för företagen att Svanen är en trovärdig och tydlig märkning. Företag vill inte riskera att skada det egna varumärket, få böter eller utestängas från upphandlingar i ett år, avslutar hon.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan