Digital soplogistik ger hållbarhetslyft i Stockholm

AVFALL Fastighetsbolag i Slakthusområdet tar ett gemensamt grepp om avfallshanteringen. Med eldrivna transporter och datadriven uppföljning minskar både klimatpåverkan och kostnader.

Digital soplogistik ger hållbarhetslyft i Stockholm
Foto: Pressbild.

I Globen- och Slakthusområdet i Stockholm har fastighetsägare och avfallsbolag gått samman för att effektivisera avfallshanteringen. Resultatet är ett samordnat system som kombinerar eldrivna transporter med digital registrering av avfallsmängder.

Bakom initiativet står Ragn-Sells, Corem och Atrium Ljungberg, tillsammans med Stockholms stad. Syftet är att skapa en mer välfungerande stadsdel och minska miljöbelastningen från den omfattande avfallshantering som butiker och restauranger genererar.

Det nya upplägget innebär att små, tysta eldrivna fordon hämtar avfall från verksamheterna och kör det till en central plats där det kan sorteras mer effektivt. Allt avfall vägs in och registreras digitalt i en kundportal, vilket ger tillgång till detaljerade hållbarhetsdata.

– Vi ser stora fördelar med att samordna logistik och datainsamling. Det gör det lättare för både fastighetsägare och hyresgäster att följa upp sitt hållbarhetsarbete och identifiera förbättringsmöjligheter, säger Daniel Söderhäll, KAM-chef på Ragn-Sells, i en kommentar.

Projektet är en vidareutveckling av konceptet City Services – ett arbetssätt där avfallshanteringen anpassas till täta stadsmiljöer. I Slakthusområdet har det lett till minskat trafiktryck, färre tunga transporter och ökad sorteringsgrad, enligt Ragn-Sells.

Även fastighetsägarna ser breda vinster.

– När flera aktörer går samman och hittar gemensamma lösningar skapas bättre förutsättningar för både hållbarhet och trivsel. Samarbetet med Ragn-Sells och Corem visar hur smart logistik kan bidra till en mer välfungerande stadsdel, säger Åke Reichard, fastighetschef för Slakthusområdet på Atrium Ljungberg.

Initiativet är nu öppet för fler fastighetsägare och verksamheter i området – och kan på sikt bli en modell för resurseffektiv stadslogistik i andra stadsdelar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan