Byggföretagen välkomnar regeringens förslag om att reformera avfallslagstiftningen för att främja materialåtervinning och stärka den cirkulära ekonomin. Samtidigt efterlyser de ytterligare regelförenklingar.
Byggföretagen: Därför behövs en central avfallstillsyn
AVFALL
Regeringen vill reformera avfallslagstiftningen för att öka materialåtervinningen och stärka den cirkulära ekonomin. Nu har Byggföretagen fått säga sitt.
– Vi ser framför allt att lagstiftningen ska beakta verksamhetens natur, säger Sigrid Granström, expert på energi- och miljöpolicy.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Sigrid Granström, energi- och miljöpolicyexpert på Byggföretagen, säger att organisationen inte vill styra hur tillsynsarbete bedrivs av kommuner, länsstyrelser eller myndigheter. Däremot ser de fördelar med att centralisera delar av tillsynen till Länsstyrelsen, eftersom den har en bredare geografisk överblick och vissa stordriftsfördelar.
– Då kommunerna också har ansvar för avfallshantering faller det sig också naturligt att de inte helt ska tillsyna sig själva. Med detta sagt krävs det givetvis mycket av Länsstyrelsen, och alla andra aktörer som berörs av lagförslagen. Resurser och kompetens på rätt ställe är a och o för att det ska funka, säger Sigrid Granström.
Hon tillägger att Byggföretagen är positiva till att kommunerna behåller rätten att bevilja dispens för hantering av bygg- och rivningsavfall, eftersom de har lokal kunskap om både aktörer och byggplatser.
– Vi anser att lagstiftningen i första hand bör ta hänsyn till verksamhetens natur. Varje byggarbetsplats är unik, vilket kräver ett visst rörelseutrymme inom avfallslagstiftningen. Logistikmöjligheter, tillgång till ytor för insamlingskärl och andra förutsättningar varierar. Därför ser vi lagförslag om ett ständigt ökande antal fraktioner som svårgenomförbart, just med tanke på byggprojekts individuella villkor. I vissa fall är eftersortering den enda praktiska lösningen, säger Sigrid Granström.
Hon tillägger att de även vill betona vikten av att förebygga avfall, både genom lagstiftning och i praktiken. Material bör inte klassas som avfall i onödan. Ett tydligt exempel är den stora mängden jord- och schaktmassor som idag räknas som avfall. Byggföretagen vill att fler ser avfall som en resurs och att hanteringen av överblivet material blir en naturlig del av klimatomställningen, med fokus på effektivitet och ändamålsenlighet.
– Lagstiftningen ska främja, inte hindra, cirkularitet, återvinning och återbruk. Det måste bli enklare och mer effektivt att arbeta enligt dessa principer. Därför ser vi med tillförsikt på det pågående arbetet med att se över regelverket inom avfallsområdet, säger hon.
Hur kan en tydligare ansvarsfördelning inom avfallstillsynen bidra till att motverka oseriösa aktörer och avfallsbrottslighet inom byggsektorn?
– Vi räknar såklart med att de allra flesta aktörer gör rätt, ser vikten av korrekt avfallshantering och, inte minst, avfallsminimering. Det gynnar både miljön och plånboken. Thinkpink-härvan har dock med all önskvärd tydlighet visat att det fortfarande finns oseriösa aktörer – som i slutändan inte kom undan med sin olagliga verksamhet, säger Sigrid Granström och fortsätter:
– Ökad tillsyn minskar risken för avfallsbrottslighet och har en avskräckande effekt på oseriösa aktörer. Avvikelser behöver dock inte alltid vara lika grova som i det tidigare nämnda fallet. I vissa fall handlar det om ren okunskap, och då kan tillsynen vara ett sätt att hjälpa aktörer att göra rätt.