På uppdrag av Trafikverket har forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) tagit fram en metod för Trafikverkets planering för klimatanpassning av väg-och järnvägsinfrastruktur.
Klimatanpassning av infrastruktur kräver prioritering
KLIMATANPASSNING Effekterna av klimatförändringar medför en ökad risk för bland annat översvämningar, stormar och skred, vilket kommer orsaka skador på infrastrukturen. Nu har forskare tagit fram en metod för planering av klimatanpassning för väg-och järnvägsinfrastruktur.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Effekterna av klimatförändringarna medför en ökad risk för bland annat översvämningar, stormar och skred, vilket kommer orsaka stora samhällskostnader när infrastruktur skadas.
– Det är inte möjligt att anpassa hela infrastrukturen till extrema händelser och framtidens klimat. Därför är det viktigt att ha en metod för vilka åtgärder som bör prioriteras, säger Yvonne Andersson-Sköld, professor inom miljö vid VTI, i en kommentar.
Enligt VTI har forskarna fokuserat på effektsamband för identifiering, bedömning och prioritering av åtgärder för klimatanpassning av vägar och järnvägar. Effekten av klimatförändringarna beaktas på kort sikt, medellång sikt (år 2040) och på lång sikt (år 2100).
– Det krävs att åtgärder vidtas för att minska risken för och effekten av klimatrelaterade konsekvenser. Det kan handla om allt från ökad beredskap om en klimatrelaterad konsekvens inträffar till förebyggande åtgärder i form av till exempel förbättrat underhåll, ökad avvattningskapacitet och släntstabiliserande åtgärder, säger Yvonne Andersson-Sköld.
Läs rapporten här