– Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa. Nu ger vi ett nytt verktyg för att kommunerna ska kunna prioritera cykeltrafik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i en kommentar.
Kommuner får möjlighet att inrätta särskilda cykelgator
TRAFIKPLANERING Enligt ett pressmeddelande från regeringen kommer kommuner från och med den 1 december att kunna inrätta så kallade cykelgator där särskilda regler ska gälla.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Enligt ett pressmeddelande från regeringen kommer kommuner från och med den 1 december att ges möjlighet att inrätta så kallade cykelgator där särskilda regler ska gälla.
På cykelgator är högsta tillåtna hastigheten är 30 kilometer i timmen och fordon får inte parkeras på gatorna. Förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan och förare av motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet till cykeltrafiken. Den som bryter mot hastighetsbestämmelsen eller bestämmelsen om väjningsplikt ska dömas till böter.
Nu hoppas regeringen att kommuner ska kunna främja cykeltrafik på gator med blandtrafik, utan att utesluta motorfordonstrafik helt. Enligt regeringen lämpar sig gatorna för täta stadsmiljöer där exempelvis en ny cykelbana inte fysiskt får plats, men kan också vara aktuellt för viktiga cykelstråk i glesbygd.
Två nya vägmärken kommer också att införas. En för cykelgata och en för cykelgata upphör.