Intresset för solenergi och egen produktion med solpaneler på villatak ökar stort allt eftersom priserna på solpaneler minskar och subventioner införts.
Solpark lockar fler yngre och kvinnliga investerare
SOLENERGI Enligt energibolaget Jämtkraft är det fortfarande en relativt smal målgrupp som står för intresset och investeringarna i solenergi, något som kan förändras genom fler andelsägda solparker.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Men enligt energibolaget Jämtkraft är det fortfarande en relativt smal målgrupp som står för intresset och investeringarna.
Enligt Caroline Hildahl, projektledare för Östersund Solpark, ville Jämtkraft erbjuda de som intresserat sig för solenergi men inte har en egen fastighet, kapitalet eller teknikintresset ett alternativ.
– Med solparken har vi nått en bredare målgrupp både vad gäller ålder och kön. Till exempel är 25 procent av andelsägarna i Östersund Solpark kvinnor, vilket kan jämföras med kunderna som köpt solpaneler för eget tak där endast 7–8 procent är kvinnor. Statistiken visar också att vi med solparken når en något yngre målgrupp, som inte i lika stor utsträckning investerat i egna solcellsanläggningar. Även om medelåldern bland de som köper solpaneler för eget bruk också sjunker. Mycket glädjande tycker vi eftersom en hållbar utveckling kräver att hela samhället kan göra val som passar dem, säger hon i en presskommentar.
Från början var tanken att Jämtkraft skulle behålla en fjärdedel av Östersund Solpark i egen ägo, men eftersom intresset var stort släppte de ytterligare andelar till försäljning.