I Sickla, mellan Stockholm och Nacka, har man planerat att bygga två höghus med 38 och 30 våningar. Projektet omfattar också bevarande och renovering av den kulturhistoriska färgfabriken Klinten. Det kallas Nacka Port och skulle bli den nya entrén till Nacka stad.
Buller sätter stopp för Nacka-skraporna: ”Lagstiftningen är lite väl hård”
BULLER
Bygget av den storslagna entrén till Nacka stad, där två skyskrapor skulle bli nya landmärken, har tvingats pausa.
– Länsstyrelsens bedömningar är tyvärr strikta. Jag tycker att lagstiftningen har blivit lite väl hård, säger kommunalrådet Johan Krogh (C), till Hållbart Samhällsbyggande.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Sedan 2022 har dock planerna legat på is på grund av för höga bullernivåer från biltrafiken på Sicklavägen, Värmdövägen och Värmdöleden, samt från tågen på Saltsjöbanan och tvärbanan.
– Vi tycker det är tråkigt att projektet inte kan genomföras som planerat. Platsen är enligt oss väl lämpad för byggnation, och det var positivt att vi kunde bygga högt på en redan exploaterad yta. Tyvärr är det dock inte möjligt på grund av nuvarande bullerlagstiftning, säger Johan Krogh (C), kommunalråd i Nacka kommun och ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
Ett omtag i hela planarbetet görs nu tillsammans med fastighetsbolaget Balder, som ansvarar för byggnationen. Troligtvis kommer ett nytt samråd i kommunen att krävas. Besked om vad som ska hända på platsen kommer tidigast att ges sommaren 2025.
Är bullerlagstiftningen för hård?
– Ja, det skulle jag säga. Vi ser på flera håll att det idag är mycket svårt att bygga i områden med buller. Det finns flera förslag på lösningar för att hantera bullret, men länsstyrelsens bedömningar är tyvärr strikta. Jag tycker att lagstiftningen har blivit lite väl hård, avslutar Johan Krogh.