– Vi har mycket goda nyheter för Europas tågresenärer, eftersom vi lyckats säkra samma grundläggande passagerarrättigheter i hela EU när det gäller ombokning, utrymme för cyklar ombord och direktbiljetter, samt förbättrade rättigheter för passagerare med nedsatt rörlighet. Detta är viktiga framsteg för att göra tågresor bekvämare och mer passagerarvänliga, sade polske föredraganden Bogusław Liberadzki (S&D) i ett uttalande.
EU-beslut: Krav på cykelplatser på tåg
TRANSPORTER Förra veckan godkände EU-parlamentet ändrade regler för tågresenärers rättigheter. Nu ska tågresenärer få bättre skydd när tåg är försenade eller ställs in. Skyddet mot diskriminering stärks också och det blir krav på cykelplatser ombord på tågen inom EU.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Framöver måste alla tåg inom EU vara utrustade med särskilda cykelplatser och cykelställ. Nya och renoverade tåg ska ha minst fyra cykelplatser och om det inte är möjligt att ta med cykeln ska resenären få möjlighet till ersättning.
Svenska cykelstäder tror att de nya reglerna kommer att få stor påverkan på sikt.
– De nya reglerna kommer på sikt att öka tillgängligheten enormt. Nu blir det mycket lättare att semestra med cykel eller att bara ta med cykeln till grannstaden över helgen. Det här är ett viktigt steg för att minska behovet av att ha tillgång till bil för att transportera en cykel längre sträckor, säger Moa Rasmusson, ordförande i Svenska Cykelstäder i ett pressmedelande.
Fler ombokningsalternativ och bättre assistans
Det ska även bli enklare för resenärer med nedsatt rörlighet att resa. Framöver kommer det räcka att meddela behov av assistans 24 timmar i förväg, jämfört 48 timmar som det är idag. Om järnvägsbolaget kräver att resenären ledsagas ombord, ska den medföljande personen resa gratis.
Och om det uppstår försening på över en timme kan passagerare välja mellan att få pengarna tillbaka för biljetten, fortsätta sin resa eller ombokas på likvärdiga transportvillkor utan extra kostnad.
Cykelplatser om fyra år
De reviderade reglerna gäller i princip alla internationella och inrikes tågresor och järnvägstjänster i hela EU. Medlemsländerna kommer att kunna undanta inrikes järnvägstjänster under en begränsad tid.
Reglerna träder i kraft 20 dagar efter det att de har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning. De börjar gälla två år senare, med undantag för kraven på cykelplatser som börjar tillämpas fyra år efter det att förordningen har trätt i kraft.