Så arbetar Västtrafik för att öka cykelresorna

TRANSPORTER Under ett webbinarium som anordnades av Riksdagens cykelnätverk i veckan diskuterades hur förutsättningarna för cykling på landsbygd kan förbättras. Där berättade Karin Ryberg, projektledare på Hållbart resande väst hur de arbetar för att få hållbart resande att bli norm överallt.

Så arbetar Västtrafik för att öka cykelresorna
Vikcykeln drar till sig många nyfikna blickar. Foto: Västtrafik

I tider där vi uppmanas att inte åka kollektivt ökar intresset för att cykla bland de som vill förflytta sig på ett hyfsat hållbart sätt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

För de som bor på landsbygden eller har lite längre avstånd till exempelvis jobb kan dock cyklingen bli svårare att få till.

Under ett webbinarium som anordnades av Riksdagens cykelnätverk i veckan diskuterades hur förutsättningarna för cykling på landsbygden kan förbättras.

Uppmärksammat flexikantprojekt

Där berättade Karin Ryberg, projektledare på Hållbart resande väst hur de har arbetat med frågan. Deras verksamhet innefattar allt från innerstad till landsbygd och deras målsättning är att hållbart resande ska vara norm överallt.

FAKTA

Hållbart resande väst

Hållbart resande väst är en kompetens- och projektplattform för hållbart resande.

Västra Götalandsregionen vill tillsammans med Region Halland, kommuner, Västtrafik, Hallandstrafiken med flera öka andelen hållbara resor i västsverige.

För att få till det jobbar de med olika utvecklingsprojekt där flexikantprojektet Buss O´hoj kanske är deras mest uppmärksammade.

I projektet får deltagarna kombinationspendla genom att de får låna en vikcykel som går att ta med sig i kollektivtrafiken. Projektet återkommer årligen och deltagarna får låna vikcykeln gratis under tre månader. I dagsläget väljer de att prioritera ansökningar där den sökande måste resa kollektivt till sitt jobb och kan använda cykeln för vissa sträckor, eller kan ta sig hela vägen till jobbet med cykel.

– Det är relativt få personer som deltar men det har lett till mycket exponering och nyfikenhet genom sociala medier och press. Och vikcykeln drar till sig många nyfikna blickar, säger Karin Ryberg.

Hon berättar att 80 procent av de som deltagit har reflekterat över sitt resande och förändrat sina resvanor.

Vanebilister får testa elcykel

I projektet Elcyklist skulle 200 deltagare under 2020 testa på att pendla med elcykel till jobbet under sex veckor. Projektet finansieras av Västra Götalandsregionen och Energimyndigheten, i samarbete med forskare från K2 och Lunds Universitet. Deltagarna bor i Skövde, Trollhättan och på Tjörn och Orust.

Projektet har påverkats av permitteringar och hemmajobb och deltagarnas resor med elcykeln har mer handlat om vardags- och fritidsresor och inte jobbresor som den ursprungliga planen var.

Men den första delstudien från projektet visade på bra resultat.

Karin Ryberg
Foto: Västtrafik

– Både elcykling och vanlig cykling ökade under provperioden. 30 procent oftare och mer än dubbelt så långt med elcykel jämfört med vanlig cykel. Och den genomsnittliga bilkörningen minskade med 37 procent, säger Karin Ryberg.

Hon påpekar att en elcykel inte ersätter alla resor men för jobbresor finns det egentligen få hinder, de flesta ska ta sig från A till B utan speciellt mycket packning.

– Över hälften tyckte att elcykling var enkelt och smidigt och en fjärdedel svarade att de tyckte det var roligt. Nu gäller det att få fler att prova och under en längre period, avslutar Karin Ryberg.

Läs mer om projekten här

Hållbart byggande

Samhälls- och stadsplanering

Energi

Politik och juridik

Social hållbarhet

Platsannonser