Metoden med uppvärmda vägpartier används redan idag men den är oftast baserad på spillvärme vilket kräver att det finns tätorter eller industrier i närheten.
Lagrad solenergi värmer vinterväg
SOLENERGI Forskare på Chalmers har utvecklat en ny metod som lagrar solenergi under sommarhalvåret och använder den till att värma upp vägbanan på vintern. Syftet med metoden är bättre framkomlighet, färre olyckor och minskat saltbehov på landsbygdsvägar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Nu har Josef Johansson, nybliven doktor i byggnadsteknologi på Chalmers, arbetat fram en teknik där solenergi från sommarhalvåret lagras i ett geoenergilager som utgörs av borrhål under marken. Under vintern kan sedan värmen pumpas upp och värma vägen genom att den varma vätskan cirkuleras genom slangar i vägbanan.
– För vägavsnitt som inte ligger i tätort eller vid bebyggelse skulle vår metod passa bra i och med att systemet i princip kan vara självförsörjande, säger Josef Johnsson i en kommentar.
Själva styrsystemet för anläggningen kan fjärrstyras centralt och anpassas för att fungera för flera olika vägavsnitt enligt Josef Johnsson.
Tekniken har provats och kalibrerats i en testbädd utanför Östersund under 2018/2019.
Enligt Chalmers kommer arbetet att fortsätta under vintern 2019/2020 och testa prognosstyrning av anläggningen för att minska energiförbrukningen ytterligare.
Läs rapporten här