Lagrad solenergi värmer vinterväg

SOLENERGI Forskare på Chalmers har utvecklat en ny metod som lagrar solenergi under sommarhalvåret och använder den till att värma upp vägbanan på vintern. Syftet med metoden är bättre framkomlighet, färre olyckor och minskat saltbehov på landsbygdsvägar.

Lagrad solenergi värmer vinterväg
Solenergi lagras i ett geoenergilager. På vintern återförs energin och tempererar vägbanan. Illustration: Karin Holmgren

Metoden med uppvärmda vägpartier används redan idag men den är oftast baserad på spillvärme vilket kräver att det finns tätorter eller industrier i närheten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    Nu har Josef Johansson, nybliven doktor i byggnadsteknologi på Chalmers, arbetat fram en teknik där solenergi från sommarhalvåret lagras i ett geoenergilager som utgörs av borrhål under marken. Under vintern kan sedan värmen pumpas upp och värma vägen genom att den varma vätskan cirkuleras genom slangar i vägbanan.

    – För vägavsnitt som inte ligger i tätort eller vid bebyggelse skulle vår metod passa bra i och med att systemet i princip kan vara självförsörjande, säger Josef Johnsson i en kommentar.

    Själva styrsystemet för anläggningen kan fjärrstyras centralt och anpassas för att fungera för flera olika vägavsnitt enligt Josef Johnsson.

    Tekniken har provats och kalibrerats i en testbädd utanför Östersund under 2018/2019.

    Enligt Chalmers kommer arbetet att fortsätta under vintern 2019/2020 och testa prognosstyrning av anläggningen för att minska energiförbrukningen ytterligare.

    Läs rapporten här

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan