Trots att det finns gott om vatten i Sverige får många kommuner problem med vattenbrist när deras invånare fyller pooler eller vattnar gräsmattor under varma dagar.
VA-branschen satsar på enhetlig kommunikation kring vattenbrist
VATTEN För många VA-organisationer blev våren 2018 första gången budskapet om att spara på vatten behövde kommuniceras ut till allmänheten. Nu är ett nytt nationellt koncept på väg att tas fram för att organisationerna ska kunna kommunicera enhetligt.

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Under torkan 2018 startades därför ett samarbete mellan fyra stora VA-organisationer: Kretslopp och vatten i Göteborg, Norrvatten, Stockholm Vatten och Avfall och Sydvatten.
z4sjtHxkuHc2HgQg4oFvhPA/PN41NqglIx4pYKsEby3PnAhXpCxRaJ7BamHJ2Ffv7eb8JMScfg6NaeP/IDv/wwxesNsmJKC/4o4/2cY0xAhWi4FU6AtQ46su5qkeoLxVhYHs49tbWg072WfX3OFj4WS4pp/l7eKhlJE1BsmFPXWB3ylFCVwGqglWUyA0VNf/dwlt4e4Oece4pHjqmb30jFsuuzOiib1Cio+DjP+3oyfUQVeE/Ohhj5g+8g0pYlNPMMQV9MPl7gnZz5u3WVHJWDz6vnth7p6LTQAUebZ21u3Yjuq6LszpxAzVRqoUD1C5AG7H48Qko63T/dk2tabf9HkTpj6nqTaonTcZAtbukfmMn/fSO3pxEECmf2K6mRHofQiJXnhLva4M2BkfFvIDC37NQLne+OtQ7MLLW8ih0f5NSwttEDgsIa7x9eD1T36XQ3KCMzetybKVnes8ZS86VHeg1gzXbWyiY8bj9jbzdXvaR/k0t0uzKXsM/8MpnnqqL7/tkZ/Dt+DpUZMZNsCkbdmrn+5UpF6KvFzq67HUZ2t3MB/haVq+Z/GSDPVBSCSNl3V/AiFEGtv7kVqyaec9O7W7Eo9PCJ+pvdo0joAttO8j5OE/VI8+i8I+rMWGWKm2NM9cs1zZA+QhFeKjNC7RrvXTv6t5EtYEqP/9kPcL6eBHaA4upyRqmuJlUvt0Aek0SGmTWzS3Z+lFRbV4aKG6fr1CGwplUSnTyLxe6HYvRyQmVdL4+SlUIU6n3UYIQEcJqwoiol7PfCId081SXKiFnxmnj7VGjRftLtN8uybszxR30nctMzN3LYKysIf1WGUKQZk22iz2VwpCY971nqaHjrn17Lzt5bhiF/VOYu4/tAQefcSojepJJY5la97MGPPpqcETsP021d2bCG2VqW0qSxfyWaLz2fMEVjfnCDvlQKLKToIOSCAboacpt1PTlxvA6ySKn3PPm6pCMC9meoCoJm8fnfARvMoy/7L0a08dm4uYXjYryxu/Itls0LIP7G56h0MviN7metwTzER/yk4o0ki8mGXxNHlmV0hFcpR0dfFVqlGMfzt3aJTYQE9XShJMfav62wuKfRJyEXkg3VVpAxLoXn1qgagppaDcvOrEOTNffrX9wpdiPDFjfSUMEoqQ7AECvC7TGphnByRAH+lFk3ktEYQ++8Of7xzPRHdqjPsz8Aj3EbYBtws0jvEDSdyOdy+rFJFBH3mt47t1EURjrsW8wSsDQbgBWzUWadqTDmtAC/1wNOvnoYhfyAkZSZkeloMTelxN4yZHGJFhY0oagQ56sRwX6NqbVyNP533R3ksGbjPQj+JCVm2cDliIaQaKIfIwoIDXjZGsoSpfEWwbmmfRR2TNyJFsmfX+5B8UCx1N88kalJ6Nv8GueFFwgHtG58o9v5Wfr/Awgqvy/JEY6o+4K9IJv1mrSgA3gjyEBoDK3xnFQU0BzcRf5xkgz8EU76iGmA6mOLi9Y+a+IquHFMLp2VDjmIpk2vEb00u5r3xMt7sHzMQ15Ms6Y70zDDnT5nhUqQwy6NEm4oqI5HFYF8gXLOfqX+nflZhyUsg4J2bU0ikQUNtxUUMfzjSheDqPu9uy6UPIreKTgxsGYmGNz7hyGXfsVzAXKoQSfdGaVHI78pqvNS+bzRgNb4CVGIunmNNle4J/B0rU+ryYkiHt8gr+SvOuvFY7lL0Z6Yxd6f2ipqP5v/EHvheCeFF6S7CrAT0eYWgnRMrEQPLxx/gX4mfO4/nmsdm33ajn8CVmgAOB2FOS/B3KrbAe4noS77tNAFV7iyLyH95nWOmbObk4TkePm2G9mialvRK/MzJax52oovDq4YatorTM27Naec09cQA4E4O6Aic9hd0U82SOxrnYhH5C++HtG2pwQEZXrron5BwGR8pnf9pJ/LsXUmv4pOWY30NDP70y/knLH0QzjgMbutfiPYgvqZBSY6YGfRuZMviLwcisJOUH8cwHrqLfMtBvlYcFScwCLsTzsZtfw5vMeBm6PezkAqcdyjMK17P4WT2cy6DVy0LUsTEm3cP2M6sVYFQ9qzFcDUeg26bKLlKodgKcLQ/MyJ3ruBoqSMYsxQUantXXHefzv/lPW4kgVHiincpxPzG6vYTGE4YQt0a9tLj9XI23sqZIjC5mPj4vrbGeYnun9277Sasnnag26rDdCfEpNQan2gnPBC/ZXySOQl8/Q3wYsrGdewM+Od9NVjjQy0fRwoUUqiomI76tlj90vL9tnoJYJ3VjHBgPXmMHd7Re7ERO7ixkhh4XcRHx5OMdWzEUcUobPMj5MLTScwrOuk1Hln69GpQAYZti4csaYv8i8Rntbwzl6+y6m9hZkug12oY68D+a+AAMRJrujmKoaiNvv4OLl+qR2HMBW02haEFOTP5ZMtZgZUbEAYC2k1Ak9j2gjEW9JESQ8wihLSIj4FCNqJFCq3dmjxnxBgectUQDUY6lbErzAbUgvl7lJfOk8eRXDzJgTPojW+xtwbiaQCXMJ1pX5nLMN03fTmsv7VJN+uXK2hI1ktkoyHHOmF/wdr/Qkgxh5m9C7l59WJbMXHhxWStHx7bw4nVrBaFiScQUQUSy4kPwO9zMOTA4B0nEaoCmf7WRDdtWnexd/oRfovZS+OULCVC5dlLHUfDoHhZtO8TBy+SCpz/4FmNvnhOqkkpVHJhi5qALeMhzoo0ZE/9xi3Z/P0+dNB1Vg+j4xtGzU/wB865V/I5DRGkCqpg1Kv6kURVE0KtdtTPtEdPs4NcEJ+XHjc8qXskLOF48TNDBUU8FSolo2sizPlnMKjD7YZzCXflFAuJs06T+3jTVNREN+n65hyHiPVKY6WRpKuyJ4MRENDKQ9aSTArDFXy2US21ArcNynYJPFXM4xnbjPuibTleS/hgQiaCibGNFA1Dcyi59xXlc2eNC0fteAp0qUW4tJdeeiAxrUQyj4Bpw5iAAo+JmhVOW5DQ/V+sbXrE7GI3RIuClp7UwknV/Dd1aFPHMgjgzhrOJfViC+NdlZw8vBd2l2U20/af/5/ApfqalcNnLsx8Zc5s6QMKESkM2b0+/jtHZy7vDJ5lXFrafWewzONF4gjvQ7n8Z8iEjKf/YJu7NpTDnExNik8LsLfkhLb17aVCw6z+zp/yC7Zd46MRa2I9O7DmIGe5PCtI6oJc+6brgPMGmfPkJgN63MYlpoSv/7mOXE+Ohgb+xIqXyVj6PJP71ALQXSO8w5USMQEvf7dduNGmja8Sg+Kpbvfj/gGLhqx21mQbdaQ+KyIq5NCYIpaZoMVpKAU+OA/i2wBOdqRkvNePU4FKkfmJx98oI8taRQr91Y47+7i9mlw1oFGXkcfDHOl5MWFkOG7dHRY1EHQKE+5QAYEMhEBAyFqHphyTAE5NNQoMlLXVFB5xGSQxGM8aJLJtvTc8CivzVM/L+H7rmhwCnhEwLd5ZnDq4RHW1LbpG6zDNHcWemFP0ARae8oUDiK7YgsJkTuWatEpjL7p2412j4xTLtK4HLdqCo18SDOZe2cEuMCV57OdcPuuOubEwS5CdfMVred4+NPJEPmDEs4EKS0tMfdoqgGQoP1I8MxlqsYfKX4efpr4+v89myy4h2smJBn+uARFtA4/Me6t5iyr2tH5t/m+3duC4GCT0PSlX1JXbf7FmQnbde6wmBWpB5GIqAO1wW6rbawc4Psg6TfCDl1ncl56z3d4Ycs0xmE+GG9kwjIcL/B8DCm8IVDLJ7ctWIUvlD8ClLpzGOfu9viOl4rqvJDuAcJumDKe6DhrXBO4VSx5Z2rDL5A5ry27jX5wS2Qr70/uwh9ARY7HW/LCVMjvaTKkgR3ACGXGN3IsZO1WZx/+q9SeJ2hmorIXJTnIEiyUw+5QwlC3b3nHeJnmTZgUh+nYbPdfUv5VF3Dc9IpOn0NRoIgkA1/FIeambMNhXjGDvfg7Z/smAlBuUGDZ3f8YyHBz6ja1H9nFr2r4/24aGbmXUTQfrUS34LCBfSlqn24HhbGsmPeIwhRG2bqqhfY+qqv6q7rGKwpUJRxWW/XFOKx5Ljw5VYsmKzdhf5RyWp3eOX6rPPmVs6GUWV8n9Nis9WY1Jclj2q0YYcFgakjGrsYnBsVVE8OBKG1D+Ya/KvzU1K2BmZFLjXDm2K8angjsfSfSrq1CnmWtNFX4RGJ7Q72c9uk2I/VKW1pSETMGrDvd6FApk0BHi1najT60kKB7SWKPKSfv4X9TbWNh4QMMpLckSrsfZZen3cLw/+uRILrjbJBmc7SZnHri6ETlhKRCuTNCnjAC8tdIaxuriPXSr7gDkqi8vC/OE0fStrEVkviUuGtAm3e68KDxt41P8k0XASbYVBAk3S3xX0ep3npv3su2e3T/g73W+V+zDPKCAwkqDK1UeXVjXSCqmMfxju48iQJlNjJb768tOpmbCDbKVPui2DWC8gdxlHLoFHd9FMGTq9oaQaSE1JWIYVVtP3Jgbs441/bhZkwv/s7BPJwLjXKxtztpf0oTkWXhhWmhwrA50E5ahivyomUOKh/5d9usvfnIQr1OJpkNFj3Z4Chmly5ybBFlLdRAH+1b6eJZKMJq5WMo1OhrGYmDNURGV3AxxZkgV78WW7enXERM5he5NXG6Ga7AvPX10DaRr2AWHdIL/jciwU241HbzxLaWjvXZ3CQRYFTNuFIRkkGj/R2VOzsXV1