VA-branschen satsar på enhetlig kommunikation kring vattenbrist

VATTEN För många VA-organisationer blev våren 2018 första gången budskapet om att spara på vatten behövde kommuniceras ut till allmänheten. Nu är ett nytt nationellt koncept på väg att tas fram för att organisationerna ska kunna kommunicera enhetligt.

VA-branschen satsar på enhetlig kommunikation kring vattenbrist
Foto: Adobe Stock

Trots att det finns gott om vatten i Sverige får många kommuner problem med vattenbrist när deras invånare fyller pooler eller vattnar gräsmattor under varma dagar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

    Redan prenumerant?

    Under torkan 2018 startades därför ett samarbete mellan fyra stora VA-organisationer: Kretslopp och vatten i Göteborg, Norrvatten, Stockholm Vatten och Avfall och Sydvatten.

    –Det blev tydligt att vi behöver kommunicera kring vatten på ett annat sätt än vi tidigare gjort i Sverige, säger Agneta Jönsson, kund- och kommunikationschef på Stockholm Vatten och Avfall i en kommentar.

    Gemensamt material framme till våren

    Organisationerna arbetade fram en strategi för hur de gemensamt kan kommunicera hållbar vattenanvändning. Strategin bygger på tre olika nivåer av kommunikation:  hållbar vattenanvändning, vattenbesparing och bevattningsförbud.

    Nu har fler VA-aktörer gått in i samarbetet, där även Svenskt Vatten finns med, och en byrå har fått uppdraget att ta fram ett koncept för kommunikationen.

    Ambitionen är att det ska finnas ett gemensamt material under våren som VA-organisationer har möjlighet att använda.

    Läs mer här

     

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan