Covid-19 har på många olika sätt påverkat och förändrat livet för många, både privat och professionellt. En av de mer drastiska förändringarna har skett inom kollektivtrafiken. På flera håll i landet uppmanas nu invånare att inte åka kollektivt om de absolut inte måste, för att hålla nere smittspridningen.
Minskade intäkter förändrar kollektivtrafikens förutsättningar
KOLLEKTIVTRAFIK Ett rejält bortfall av biljettintäkter under coronapandemin innebär stora utmaningar för kollektivtrafiken. Nu ska forskare undersöka hur kostnader och intäkter utvecklas som en följd av pandemin, både i ett kortare och ett längre perspektiv.

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
En studie från K2-Nationellt kunskapscenter för kollektivtrafik visar att det har skett en omfattande förändring av både pendlings- och arbetsresor, när fler jobbar hemifrån och de digitala mötena och konferenserna ökat.
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