Stockholm planerar Sveriges största cykelgarage

Mikromobilitet Stockholm ska bygga Sveriges sannolikt största cykelgarage.
– Vi gör bedömning att man kan ha två våningar med tvåvåningsställ och få in 1600 platser, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Stockholm planerar Sveriges största cykelgarage
Daniel Helldén. Foto: Karin Röse/Stock Adobe

Majoriteten i Stockholm stadshus ska nu pytsa ut det sista av den så kallade cykelmiljarden. Alltså satsas 300 miljarder på ny cykelinfrastruktur under budgetåret.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hållbart samhällsbyggande premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Fakta

Målet: 1 av 5 ska cykelpendla

Stockholm stads mål är att 20 procent av arbetspendlingen ska ske med cykel 2030. Mer än fördubbling jämfört med 2019.

Stockholm har i dag 30 000 parkeringsplatser för cykel. Varje år tillkommer mellan 2000 och 3000 platser.

Staden satsar på många olika sorters cykelparkeringar utöver cykelgarage:

  • Låsbara cykelboxar ska det satsas mer på i budgeten
  • Stockholmshagar – cykelställ med markerade och gavlar som skärmar av
  • Pollare – med plats för en eller två cyklar
  • Cykelställ med framhjulshållare
  • Tvåvåningsställ

Källa: Stockholm stad

– Vi behöver bygga ut cykelbanor, vi har ett stort antal projekt som ligger i fasen för att genomföras. Vi vill att stockholmarna ska gå över till cykel i så hög utsträckning som möjligt. De som kan cykla ska göra det. Då behöver vi en trygg och säker cykelinfrastruktur.

Sveriges största cykelgarage, eller?

Uppsala, som är en stor cykelstad, byggde 2019 vad som då ansågs vara Sveriges största cykelgarage. Där blev plats för nästan 1300 cyklar bakom glas och bom i ett hus med trästomme och solceller.

Inom Stockholm stad finns totalt 30 000 parkeringsplatser för cyklar. Och det nya cykelgaraget vid Centralstationen blir staden största. Kanske även Sveriges största hittills.

Idéen: Återbruka platsens förutsättningar

På skisstadiet är satsningen till det yttre mer modest än Uppsala. Ett återbruk av platsen kan man säga.

– Vi kan i princip använda broarna som är där som tak. Sedan skulle man kunna lägga in ett våningsplan mellan broarna och så har man cykelställ nere och uppe. Och därefter nätar man in det på ett snyggt sätt.

”Fungerar inte säkerhetsmässigt”

Daniel Helldén vill att fler ska tycka att det är smidigt att cykelpendla året om. Han är inte nöjd med dagens röra vid Centralen.

– Det är ungefär 400 platser där i dag. Det fungerar inte riktigt säkerhetsmässigt och det fungerar inte att hålla ordning.

Planen: Låst cykelgarage med betalplatser

Cykelstölder är ett stort och ökande problem, extra utsatt är just området kring stationen. Och Daniel Helldén vill att det nya cykelgaraget ska vara säkert.

– Bolaget Stockholm parkering har ju ett stort antal garage och kan det här med säkerhet och trygghet i slutna miljöer, men det handlar så klart om att man måste ha någon form av accessystem för dem som använder det. Man får sannolikt betala eller ha någon form av prenumeration för att stå där så att man har koll på vilka som kommer in.

Hållbart byggande

Samhälls- och stadsplanering

Energi

Politik och juridik

Social hållbarhet

Platsannonser