Majoriteten i Stockholm stadshus ska nu pytsa ut det sista av den så kallade cykelmiljarden. Alltså satsas 300 miljoner kronor på ny cykelinfrastruktur under budgetåret.
Stockholm planerar Sveriges största cykelgarage
Mikromobilitet
Stockholm ska bygga Sveriges sannolikt största cykelgarage.
– Vi gör bedömning att man kan ha två våningar med tvåvåningsställ och få in 1600 platser, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Fakta
Målet: 1 av 5 ska cykelpendla
- Låsbara cykelboxar ska det satsas mer på i budgeten
- Stockholmshagar – cykelställ med markerade och gavlar som skärmar av
- Pollare – med plats för en eller två cyklar
- Cykelställ med framhjulshållare
- Tvåvåningsställ
– Vi behöver bygga ut cykelbanor, vi har ett stort antal projekt som ligger i fasen för att genomföras. Vi vill att stockholmarna ska gå över till cykel i så hög utsträckning som möjligt. De som kan cykla ska göra det. Då behöver vi en trygg och säker cykelinfrastruktur.
Sveriges största cykelgarage, eller?
Uppsala, som är en stor cykelstad, byggde 2019 vad som då ansågs vara Sveriges största cykelgarage. Där blev plats för nästan 1300 cyklar bakom glas och bom i ett hus med trästomme och solceller.
Inom Stockholm stad finns totalt 30 000 parkeringsplatser för cyklar. Och det nya cykelgaraget vid Centralstationen blir staden största. Kanske även Sveriges största hittills.
Idéen: Återbruka platsens förutsättningar
På skisstadiet är satsningen till det yttre mer modest än Uppsala. Ett återbruk av platsen kan man säga.
– Vi kan i princip använda broarna som är där som tak. Sedan skulle man kunna lägga in ett våningsplan mellan broarna och så har man cykelställ nere och uppe. Och därefter nätar man in det på ett snyggt sätt.
”Fungerar inte säkerhetsmässigt”
Daniel Helldén vill att fler ska tycka att det är smidigt att cykelpendla året om. Han är inte nöjd med dagens röra vid Centralen.
– Det är ungefär 400 platser där i dag. Det fungerar inte riktigt säkerhetsmässigt och det fungerar inte att hålla ordning.
Planen: Låst cykelgarage med betalplatser
Cykelstölder är ett stort och ökande problem, extra utsatt är just området kring stationen. Och Daniel Helldén vill att det nya cykelgaraget ska vara säkert.
– Bolaget Stockholm parkering har ju ett stort antal garage och kan det här med säkerhet och trygghet i slutna miljöer, men det handlar så klart om att man måste ha någon form av accessystem för dem som använder det. Man får sannolikt betala eller ha någon form av prenumeration för att stå där så att man har koll på vilka som kommer in.